Het einde van online shoppen is nabij, stelde Wijnand Jongen vandaag op de Global E-commerce Summit. Volgens de directeur van Ecommerce Europe heeft het op termijn geen zin meer om te spreken over 'online' retail; digitale techniek wordt straks bij al het winkelen ingezet.
Jongen sprak vanochtend bij de opening van de Global E-commerce Summit in Barcelona. ‘In de retail hebben we te maken met een nieuw paradigma: de oude fysieke economische orde maakt plaats voor een nieuwe digitale realiteit. Digitale technologie wordt dominant voor al het shoppen. En omdat het zich allemaal op internet gaat afspelen, wat je dan ook maar koopt, waar en wanneer, staan we voor het eind van online winkelen.’
Verwevenheid van verdienmodellen
Jongen, die overigens verwacht dat er ruimte blijft voor fysieke winkels, wees vanochtend op de steeds grotere verwevenheid van verdienmodellen. Grenzen vervagen, tussen online en offline, tussen b2c en b2b, tussen producten en services. Supermarkten gaan verzekeringen verkopen, fabrikanten gaan direct aan de consument verkopen, retailers worden banken, social media worden retailers. In dit licht sprak Jongen van de fading economy.
Slim, delend, circulair, glocaal en leren
De directeur van Thuiswinkel.org vertelde verder dat de economie in de nieuwe digitale realiteit ook slim, delend, circulair, ‘glokaal’ en lerend is. ‘Durf te falen, dat is misschien nog wel het belangrijkste’, besloot Jongen, die stelde dat bedrijven zichzelf steeds opnieuw uit zullen moeten vinden. ‘Just do it!’
NB: Op zijn jaarlijkse conferentie lanceerde Ecommerce Europe gisteren een pan-Europees webwinkelwaarborg, dat cross-border e-commerce moet stimuleren. Een dag eerder, op zondag, zat Ecommerce Europe in Barcelona de eerste Worldwide E-commerce Roundtable voor.
Het moet denk ik zijn "Glokaal" of "Glocale" ....
Met alle respect, maar als een voorzitter van een Thuiswinkel-organisatie dergelijke onzin verspreidt, dan begin ik toch serieus te twijfelen aan deze organisatie. Wat een flauwekul.
@Dennis: zit wat in. Is aangepast, merci.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat hij probeert te zeggen. Maar natuurlijk komt er geen einde aan online winkelen. De reden hiervoor is eenvoudig: de grote jongens kunnen, mede door hun grootte en focus, zo efficient dat ene ding wat ze doen zo goed doen dat het onmogelijk is om ze te verdringen. En al helemaal niet door kleine initiatieven die nooit schaalvoordelen zullen kunnen bereiken.
Ja natuurlijk zullen er niche spelers blijven bestaan en zullen er nieuwe initiatieven ontstaan. Maar als je denkt dat dat hippe winkeltje op de hoek met ambachtelijke kaas of zelfgemaakte biologisch verantwoorde kleertjes of weet ik wat, meer dan een curiositeit zal worden, dan heb je niet helemaal door wat er gaande is naar mijn mening.
En dit komt mij over als een mooi lijstje voor bullshit bingo: "slim, delend, circulair, glokaal en lerend is, met respectievelijk internet of things, deelplatforms, duurzaamheid, ruimte voor zowel mondiale als lokale initiatieven en lef"
Kom op zeg. Ik dacht dat we dit soort nikszeggende taal anno 2015 wel afgeleerd hadden.
Inderdaad Henk. Je hebt het iets mooier verwoord dan mijn eerdere reactie :-)
Ik begrijp de strekking ook niet helemaal.
Met het lezen van dit stukje, dacht ik echt zoiets van.. Waar gaat dit in godsnaam over. Gelukkig ben ik niet de enige die dat heeft..
Als einde komt.. dan is er ook een opvolger. Wat wordt dan de opvolger? Live webinars ? etc..etc..
Dit is echt een verhaal zonder clou...
Ik snap wat hij probeert te zeggen. De verslaggevenr heeft helaas niet de tijd en woorden gevonden om dit goed uit te leggen.Ik denk dat Jongen eerder bedoelde "begin van het einde voor online shoppen zoals we dat dat kennen"Internet of things, deelplatforms, duurzaamheid zijn geen loze kreten maar de nieuwe order. Verlaggever had wat meer tijd kunnen nemen om deze trends beter uit te leggen.
Ha mensen, het lijkt mij een woordspeling: "En omdat het zich allemaal online gaat afspelen, wat je dan ook maar koopt, waar en wanneer, staan we voor het eind van online winkelen."
Bedoelt de goede man niet dat online winkelen een pleonasme wordt (zoals houten boomstam)? En dus als term zal moeten ophouden? Als we over winkelen praten, hebben we het in de toekomst altijd over online.
That said, zo iets uit context verheffen tot titel van een artikel is denk ik stemmingmakerij -- en dat is goed gelukt :)
'Digitale technologie wordt dominant voor al het shoppen. En omdat het zich allemaal online gaat afspelen, wat je dan ook maar koopt, waar en wanneer, staan we voor het eind van online winkelen'
Ok, ik heb 'm 5 keer gelezen maar ik snap er nog steeds geen snars van. Was ie weer eens dronken?
Stay of the Sangria Wijnand...
On topic: Mooi, dan kan Thuiswinkel.org ook dicht. Case closed.
Echt enorme bla, bla. Zo kan ik het ook. Wat dachten jullie van deze uitspraak: "aan alles komt een eind" met als pakkende titel: "de wereld is ten dode opgeschreven!".
Volgens Wijnand is dus de toekomst dat iemand zich thuis op internet orienteerd, om dan snel naar de winkel te rennen om daar op een zuil online de spullen te kopen. Multichannel is de toekomst!
Omdat winkelen straks altijd (al dan niet deels) digitaal gebeurt, heeft het geen zin meer om te spreken van online winkelen.
Retail = online retail, is wat Wijnand Jongen wilde zeggen.
Ik realiseer met dat de strekking van zijn betoog niet goed is doorgekomen. De tekst is op punten aangepast.
Wauw, wat visionair zeg. En lekker subtiele kopregel ook. Ik kan enkel reageren met: goeie PR!
En wil direct een voorzetje doen voor het volgende artikel:
AUTORIJDEN ZAL NIET LAGER BESTAAN
Nu autorijden straks geautomatiseerd ... bla bla lba... alles online bla bla bla... daarom zal er geen sprake meer zijn ...bla bla bla ... visionair.
Interessant. Wijnand heeft helemaal gelijk als hij betoogt dat de rigide scheiding tussen 2 ooit zo vijandige werelden, nl 'steen' en 'online', steeds meer verdampt. Zeggen hoe je iets verkoopt of aankoopt, dus via welk kanaal, is steeds minder relevant. Ken jij iemand die nog steeds vraagt bij welk kantoor je langs geweest bent, als je vertelt dat je een vakantie geboekt hebt? Nou dan.
Er zijn reageerders die Wijnand's stelling een open deur vinden. Waarmee zij die stelling dus eigenlijk bekrachtigen, in plaaats van bekritiseren. Overigens denk ik dat Wijnand zich vooral richt tot de traditionele winkeliers; voor hen is het samenvloeien der kanalen nog steeds geen open deur, maar eerder een aardverschuiving.
By the way: hoe lang is het nu geleden dt notsbene de voorzitter van de detailhandelsclub zijn (toen nog) stenen leden opriep om toch vooral niet online te gaan? (want: gaat je omzet kosten). Antwoord: nog maar 6 jaar geleden.
Juist omdat het allemaal zo snel gaat, is het aannemlijk dat we eigenlijk niet goed kunnen voorspellen hoe het winkelen er over pak weg 12 jaar uitziet. En daarmee heeft Wijnand nog meer gelijk: wellicht is zelfs 'online' dan prehistorie, ingehaald door nieuw 'kanaal' dat al het andere overbodig maakt.
Ik las iets over shopboys op Hoog Catharijne en over miljarden die in Amerikaanse boodschappendiensten gestoken worden. Wie weet wordt het geen steen, niet online, maar ouderwets vlees en bloed.
Voor wie geïnteresseerd is in meer context en de daadwerkelijke speech, check zijn blog http://wijnandjongen.nl/the-end-of-online-shopping-in-2020/
Erg tendentieuze titel van dit bericht en ook nog niet eens treffend met de inhoud van het bericht. Eigenlijk zou de titel van het bericht juist het tegenovergestelde moeten stellen: offline winkelen nadert zijn einde. Als je namelijk stelt dat alles straks ook in de winkels ook in verbinding zal staan met online is er dus juist wel een toekomst voor online shopping. Dit roept iedereen echter al een decennia dus dat zou te weinig kliks opleveren.
Wijnand stelde dat internet in iedere fase van het koopproces relevant is. Het gaat er niet om of er in de winkel of webwinkel wordt gekocht.er wordt gewoon gekocht. Internet kan een rol spelen bij oriëntatie informatie,sociale contacten. Er kan offline of online worden gekocht. Hij zei niets over de mate dat online gekocht gaat worden. Dat internet in alle fasen van het koopproces een rol speelt zien we nu al. Dit zal in de toekomst alleen nog maar toenemen. Maar winkels blijven natuurlijk,gelukkig,wel relevant
He Cor, je bent vergeten je boek te promoten.. daar staat dit stond dit toch al in?
Natuurlijk is de trend om uiteindelijk niet meer in "kanalen" te denken maar aan de relevantie en context in de interactie met de klant.
De "e" voor e-commerce komt eindelijk definitef te vervallen maar we blijven gewoon zaken doen.
Wie e-mailt er tegenwoordig nog maar mailt wel?