Twinkle | Digital Commerce

Wijnand Jongen: ‘Online shoppen nadert zijn einde’

2017-11-08
180101
  • 1:25

Het einde van online shoppen is nabij, stelde Wijnand Jongen vandaag op de Global E-commerce Summit. Volgens de directeur van Ecommerce Europe heeft het op termijn geen zin meer om te spreken over 'online' retail; digitale techniek wordt straks bij al het winkelen ingezet.

Jongen sprak vanochtend bij de opening van de Global E-commerce Summit in Barcelona. ‘In de retail hebben we te maken met een nieuw paradigma: de oude fysieke economische orde maakt plaats voor een nieuwe digitale realiteit. Digitale technologie wordt dominant voor al het shoppen. En omdat het zich allemaal op internet gaat afspelen, wat je dan ook maar koopt, waar en wanneer, staan we voor het eind van online winkelen.’

Verwevenheid van verdienmodellen
Jongen, die overigens verwacht dat er ruimte blijft voor fysieke winkels, wees vanochtend op de steeds grotere verwevenheid van verdienmodellen. Grenzen vervagen, tussen online en offline, tussen b2c en b2b, tussen producten en services. Supermarkten gaan verzekeringen verkopen, fabrikanten gaan direct aan de consument verkopen, retailers worden banken, social media worden retailers. In dit licht sprak Jongen van de fading economy.

Slim, delend, circulair, glocaal en leren
De directeur van Thuiswinkel.org vertelde verder dat de economie in de nieuwe digitale realiteit ook slim, delend, circulair, ‘glokaal’ en lerend is. ‘Durf te falen, dat is misschien nog wel het belangrijkste’, besloot Jongen, die stelde dat bedrijven zichzelf steeds opnieuw uit zullen moeten vinden. ‘Just do it!’
 
NB: Op zijn jaarlijkse conferentie lanceerde Ecommerce Europe gisteren een pan-Europees webwinkelwaarborg, dat cross-border e-commerce moet stimuleren. Een dag eerder, op zondag, zat Ecommerce Europe in Barcelona de eerste Worldwide E-commerce Roundtable voor.