Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: artiestenkleding, glutenvrije maaltijd en stadsvoedsel

2017-05-27
180101
  • 4:37

Welke ondernemer zoekt niet naar hét gat in de markt? Secondstagevintage.com verkoopt gedragen kleding van artiesten, op Marktlokaal kun je terecht voor stadsvoedsel en Goodso verkoopt glutenvrije producten.

Tekst: Danielle Scheffer

Tweedehands met allure
Een artiest treedt slechts één keer in dezelfde outfit op. Maar wat gebeurt er vervolgens met al die eenmalig gedragen haute couture? In de kast laten hangen is zonde. Sinds kort is het met bijbehorend verhaal te koop op Secondstagevintage.com.

Liesbeth List bezit gezien haar carrière een grote hoeveelheid haute couture-kleding en dacht samen met haar dochter Elisah Baijens er vaak over na wat ze toch met al die kleding moest. Je verkoopt dergelijke stukken niet op Marktplaats en je geeft ze ook niet weg. Ze bedachten dat andere BN’ers – vooral optredende artiesten - met hetzelfde probleem zouden kampen. Zo ontstond het idee om deze kleding met allure tweedehands te verkopen. Baijens ging met haar vriendinnen, modellen Vera en Elza Luijendijk, aan de slag.

‘Bijzonder op de webshop is het verhaal bij de kleding: van de haute couture-stukken is te zien van welke BN’er het is geweest en bij welke gelegenheid zij het gedragen heeft. Daarnaast verkopen we ook tweedehands ready-to-wear van artiesten. Bij verkoop ontvangen wij een percentage’, aldus Baijens.

‘We doen alles voor de webwinkel zelf: we bouwen en onderhouden de site, doen de promotie, staan model in de kleding, doen de fotografie, staan in de showroom en benaderen de BN’ers via mail en/of via persoonlijk contact bij premières. Inmiddels breidt het netwerk zich naar twee kanten uit: artiesten willen graag hun kleding verkopen en klanten komen terug of geven specifieke zoekopdrachten.’ Om een grotere groep geïnteresseerden te bereiken, is er op de site ook een categorie gemaakt met kleding onder 100 euro.

Marketingwise wordt veel gebruikgemaakt van social media – zo konden mensen bij een like-en-winactie de pumps van Ruth Jacott winnen. Verder benaderen ze weddingplanners en stylisten en informeren ze modebladen. ‘In de toekomst zouden we ook graag mannenkleding verkopen. Daar is nu al veel vraag naar’, zegt Baijens. Daarnaast willen ze meer BN’ers, een groter aanbod kleding, en meer variatie in aanbod en prijs.

Tip voor beginnende webwinkeliers: ‘Bereid je heel goed voor voordat je open gaat. Zorg dat je proef kunt draaien! Je wilt geen klachten.’

‘Samen sterk door het verbinden van specialisten’
De beste producten van onderscheidende versspeciaalzaken bestel je online bij Marktlokaal.com. Vervolgens haal je bij het centrale ophaalpunt in één keer alle boodschappen op. Nu nog alleen in Breda, maar uitbreiding volgt.

‘A'dam heeft de Foodhallen, R'dam de Markthal, Breda heeft Marktlokaal.com. Geen tijd om naar je favoriete bakker, slager, groenteboer en vishandel te gaan? Bij Marktlokaal.com doe je de lekkerste boodschappen van de hele stad in één keer online.’ Eigenaren Robert van Heeswijk en Mike Assmann zijn enthousiast. ‘Transparantie in eten en drinken wordt steeds belangrijker en consumenten hebben vaak weinig tijd om langs alle versspecialisten te gaan. De bij ons aangesloten speciaalzaken staan allemaal bekend om hun kwaliteit. Daarnaast is online food verkopen een groeimarkt’, zegt Van Heeswijk. Vanaf 13 april kunnen consumenten hun echte bestellingen in Breda ophalen. Op het moment van schrijven van dit artikel kunnen er alleen proefpakketten besteld worden.

‘Marktlokaal is de volgende stap op het gebied van boodschappen doen: het biedt meer keuze, meer vrijheid en meer vers. Het gemak van een supermarkt, de kwaliteit en service van de lokale speciaalzaak. En bij gebrek aan inspiratie kan op de site een recept gekozen worden. De benodigde ingrediënten worden automatisch aan de bestelling toegevoegd’, vervolgt Van Heeswijk. De bestelling wordt vervolgens door Marktlokaal verzameld, verpakt en klaargezet op het centrale ophaalpunt aan de Chopinstraat in Breda. Op het gewenste tijdstip voor de consument, ook ‘s avonds. Mogelijkheden voor bezorging worden onderzocht.

De webshop werkt samen met vele andere specialisten: natuurlijk de versretailers, een internetbedrijf, reclamebureau en experts op het gebied van social media. ‘Daarnaast worden we geholpen bij het verpakken van alle producten. We geloven in samen sterk zijn door het verbinden van specialisten.’ Voorlopig wil Van Heeswijk vooral (lokale) bekendheid genereren en consumenten een eerste bestelling laten plaatsen. ‘We zijn ervan overtuigd dat het herhalingsbezoek groot is als men het gemak en genot van Marktlokaal ervaren heeft.’

Snel en makkelijk gezonde dieetboodschappen doen
Mensen met een voedselintolerantie of -allergie hebben speciale dieetproducten nodig en het kopen van die producten kost veel tijd. Specifiek binnen de glutenvrije niche blijken de dieetproducten vaak ongezond. Goodso.nl biedt voor beide problemen een oplossing.

Co-founder Jeroen de Bakker: ‘Vaak moeten dieetproducten in meerdere winkels, on- en offline worden gekocht. Online is het aanbod doorgaans een stuk groter dan offline, maar de webshops spelen nog onvoldoende in op wensen van de consument om tijd te besparen en makkelijk te kunnen kiezen. Goodso.nl, met alleen de gezonde varianten van dieetproducten en een makkelijk, snel bestelproces, is daarom een gat in de markt.’ De shop is online sinds 10 maart. De andere founders, Remko Posthuma en Martijn Sengers, zijn verantwoordelijk voor de product- en de technologieontwikkeling. Het vaste team bestaat verder uit twee voedingsdeskundigen, een datastrateeg en een marketeer. De inkoop, opslag, handling en bezorging besteedt het bedrijf uit om te kunnen focussen op de acquisitie en het behoud van klanten. De verzending wordt momenteel door PostNL gedaan.

Hoeveel glutenvrije consumenten zijn er eigenlijk? ‘Naar schatting hebben 170.000 Nederlanders coeliakie (glutenintolerantie) maar daarvan zijn er ongeveer 30.000 gediagnosticeerd. Een paar honderdduizend consumenten eten glutenvrij uit gezondheidsoverwegingen. Het wordt een uitdaging deze specifieke niche kostenefficiënt te converteren naar terugkerende klanten.’ Wat betekent dat voor de marketing? ‘Wij proberen onze doelgroep te bereiken via Boodschapp Glutenvrij, de Nederlandse Coeliakie Vereniging, glutenvrije bloggers, media gericht op voedselintoleranties, referral programma’s en social media’, vertelt De Bakker.

Goodso wil zich zich in de toekomst ook op andere niches richten zoals lactosevrij, suikervrij en, meer in het algemeen, de consument die gezond wilt eten. ‘Elke doelgroep die bewust met voeding om wil gaan is voor ons een kans.’ Uitbreiding binnen deze niches naar het buitenland behoort ook tot de mogelijkheden.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2015.