Twinkle | Digital Commerce

JD.com maakt van elke fietser een koerier

2017-05-27
180101
  • 1:11

De Chinese online retailer JD.com biedt ‘iedereen met een fiets en een smartphone’ de kans om koerier te worden. Het bedrijf zet in op crowdsourced delivery van pakketten die nog dezelfde dag in Shanghai en Beijing geleverd moeten worden.

De koeriers dienen boven de achttien jaar te zijn en zelf een fiets en een smartphone in bezit te hebben. Ook moeten zij van tevoren een fietstraining uitvoeren om pakketten in genoemde steden te kunnen bezorgen. Hoeveel pakjes zij afleveren per dag, is aan hen; per bezorgde order ontvangt de koerier ongeveer 1 dollar, meldt Tech in Asia.

Eigen dc’s
De koeriers worden naast JD.com’s eigen bezorgteam ingezet. Het bedrijf beschikt over 123 eigen magazijnen en 3.210 kleinere distributiecentra. Eind vorig jaar bood de retailer same day delivery aan in 134 Chinese steden.

Geen vergelijking
JD.com verkoopt – anders dan Alibaba – enkel eigen producten. De grootste online retailer van China was vorig jaar goed voor een handelsvolume van 41,9 miljard dollar. Dat is 107 procent meer dan in 2013, ofwel een ruime verdubbeling. JD.com is bijna niet te vergelijken met Alibaba; laatstgenoemde heeft al meer dan 8 miljoen externe verkopers, die in één kwartaal (Q3) voor ruim twee keer zoveel handel (84,3 miljard dollar) zorgden als heel Jd.com in het hele afgelopen jaar.