Twinkle | Digital Commerce

Online retail, food en travel bouwen app voor Apple Watch

2017-11-09
180101
  • 1:20

Apple presenteert vandaag zijn eerste gadget die daadwerkelijk draagbaar is: de Apple Watch. In de aanloop naar deze lancering ontwikkelden diverse grote online retailers, foodpartijen en travelbedrijven al een eigen shopping app voor het slimme horloge.

Amazon bouwde een applicatie die het mogelijk maakt om producten direct op de smartwatch te kopen. ‘Met één druk op de knop’, promoot Amazon zijn nieuwste technologie in een persbericht.

Retail
In Amazon’s applicatie kunnen klanten dankzij een koppeling met hun eigen account producten op een wish list plaatsen, na gezocht te hebben in de Amazon-catalogus. Tevens is het mogelijk om te zoeken door een voice command te geven.

Moderetailer Asos presenteerde deze week ook een app voor de Apple Watch. Deze applicatie is minder uitgebreid dan die van Amazon; de app biedt geen ondersteuning voor de stemherkenningoptie van het horloge en producten dienen na het opslaan op de smartwatch met de smartphone of tablet gekocht te worden.

Food
Een andere Britse online partij, supermarktbedrijf Ocado, heeft de koopfunctie wel in zijn Apple Watch-app geïntegreerd. Volgens Retail Week claimt de websuper dat klanten het volledige winkelproces in slechts vijftien seconden kunnen voltooien. Dit is mede mogelijk doordat de app dankzij allerlei algoritmes van tevoren kan voorspellen wat de klant wil kopen.

Travel
In travel loopt Booking.com voorop in het gebruik van de Apple Watch. Reizigers kunnen met de Booking.com-app tijdens hun vakantie hotels in de buurt boeken vanaf hun horloge. De smartwatch leidt hen vervolgens naar de locatie van de accommodatie.