DHL Parcel werkt met Amazon en Audi samen voor het bezorgen van online bestelde artikelen in auto’s. Een geselecteerde groep consumenten kan de komende maanden zijn orders op Amazon.de in de eigen Audi laten bezorgen.
De betrokken partijen hebben een mobiele applicatie ontwikkeld waarmee shoppers de opdracht kunnen geven om Amazon-orders in de auto te laten bezorgen. DHL ziet dankzij de app de precieze locatie van de Audi en kan tevens de achterklep van de auto openen bij aankomst. ‘Of de auto nu in een parkeergarage staat of op een P+R-locatie, de pakketbezorger vindt de auto altijd’, zo staat in het persbericht van DHL vermeld.
Slot
Na aflevering van de bestelling kan de DHL-medewerker de Audi weer op slot doen. De klant krijgt vervolgens een e-mail met de mededeling dat zijn order in de auto is afgeleverd.
Heel Duitsland
Het pilot project wordt de komende tijd in München getest en moet daarna in heel Duitsland worden uitgerold. De proefpersonen voor de test zijn door Audi geselecteerd.
Volvo
Audi is niet de eerste auto die fungeert als bezorglocatie voor online orders. Volvo introduceerde een jaar geleden al zijn ‘roam delivery service’. ‘Mislukte first time deliveries kosten de industrie momenteel 1 miljard euro, omdat deze orders daarna nogmaals aangeboden dienen te worden. De auto als pick up point bespaart tijd en geld’, meldde Volvo destijds.
Een echte win-win situatie. Consumenten hoeven niet meer thuis te wachten en de vervoerders staan niet tevergeefs voor de deur bij consumenten.
Ik zie hier toch een slapstick-secenario ontstaan: DHL rijdt naar auto met als chauffeur een druk bezette moeder: die de kinderen van school haalt, snel naar zwemles rijdt en als de kinderen in het water liggen nog even een boodschap doet bij de supermarkt ..... Afleverlocatie als moving tarket.
Terwijl DHL het al zo moeilijk heeft met gewoon een pakje op een afgesproken dag afleveren bij een nagelvast huis.