Twinkle | Digital Commerce

Volvo lanceert contactloze bezorgservice in auto

2017-05-27
180101
  • 1:27

Volvo-eigenaren kunnen hun online bestelde boodschappen in de toekomst te allen tijden in hun eigen auto laten bezorgen. Volvo komt met een ‘roam delivery service’ die bezorgers in staat stelt om orders ook in afgesloten auto’s te leveren.

Volvo presenteert zijn nieuwe dienst volgende week tijdens het Mobile World Congress in Barcelona. Een koppeling van bezorgdiensten aan de bestaande Volvo On Call-app – waarmee Volvo-rijders ook op afstand hun auto kunnen verwarmen of koelen – moet het mogelijk maken om online bestelde boodschappen te laten leveren zonder dat de eigenaar van de auto daarbij aanwezig is.

Digitale sleutel
De bezorger krijgt via de Volvo On Call-app een digitale sleutel van de auto van de klant. Daarmee kan hij de auto bij aankomst in bijvoorbeeld een parkeergarage openen en de bestelde boodschappen afleveren. Na de bezorging wordt de auto weer vergrendeld en wordt de digitale sleutel verwijderd uit de app. De klant krijgt vervolgens een bericht op zijn smartphone of tablet dat de bestelling in zijn auto is geplaatst.

Auto als pick up point
‘Door van de auto een eigen pick up point te maken dankzij de digitale sleutel, wordt het nu mogelijk om bestellingen aan personen zelf te leveren in plaats van op plekken’, zegt Klas Bendrik, Group CIO bij Volvo Car Group. ‘De proefpersonen die de dienst eerder hebben getest geven bovendien aan dat de service tijd bespaart, voor zowel klanten als bezorgdiensten. Mislukte first time deliveries kosten de industrie momenteel 1 miljard euro, omdat deze orders daarna nogmaals aangeboden dienen te worden. We investeren nu verder in de digitale sleuteltechnologie zodat meer consumenten hier in de toekomst gebruik van kunnen maken.’