Twinkle | Digital Commerce

Very.co.uk bouwt 1,2 miljoen ‘persoonlijke’ webshops

2017-05-27
180101
  • 0:52

De Britse website Very.co.uk heeft 1,2 miljoen versies van zijn homepage gemaakt. Gebruikers worden verwelkomd met aanbevelingen op basis van hun persoonlijke voorkeuren en het weerbericht.


Moederbedrijf Shop Direct stelde een team samen van ontwikkelaars die een personalisatie-algoritme bouwden. Het algoritme voorspelt consumentengedrag en toont de bezoeker op basis daarvan één van de 1,2 miljoen homepage versies van Very.co.uk. Eind dit jaar moeten er 3,5 miljoen verschillende versies bestaan, schrijft Internet Retailing.

Een voorbeeld van een gepersonaliseerde homepage:

Sneller kopen
Gebruikers zien hun favoriete merken en krijgen een persoonlijk menu voorgeschoteld; op de homepage staan fotoknoppen die voor elke persoon anders zijn. Zo moeten bezoekers sneller worden verleid om iets te kopen.

Personalisatie in Nederland
In Nederland zetten ook steeds meer online retailers in op personalisatie. Een bekend voorbeeld is Bol.com, dat ingelogde klanten een ‘eigen webwinkel’ biedt met producten die op zijn interesses zijn afgestemd. Wehkamp zet sinds 2013 in op hyperpersonalisatie.