Twinkle | Digital Commerce

Russische grootmacht Ulmart zoekt investeerders

2017-05-27
180101
  • 1:39

Ulmart, online marktleider in Rusland, wil een kwart van het bedrijf verkopen om verdere groei te kunnen financieren en de weg naar de eerder aangekondigde beursgang te plaveien.



Brian Kean, die de investeerdersrelaties van Ulmart onderhoudt, heeft de zoektocht naar extern kapitaal bevestigd aan de Britse vaktitel Retail Week. Gisteren landde Kean op London City Airport om met mogelijke geldschieters te praten.

Miljardenbedrijf
In ruil voor een aandeel van 25 procent in het bedrijf zou Ulmart 800 miljoen dollar willen ophalen. Als Kean daarin slaagt, wordt het bedrijf gewaardeerd op 3,2 miljard dollar. Volgens de directeur zou al een ‘half dozijn’ potentiële investeerders serieuze interesse hebben getoond, van financiële instellingen tot particulieren.

'E-commerce is Ulmart'
Ulmart boekte afgelopen jaar een omzet van 1,3 miljard dollar, de helft meer dan een jaar eerder. Het in 2008 opgerichte bedrijf, dat winstgevend is volgens Kean, maakt zich op voor de entree in nieuwe productcategorieën als kleding en sieraden. ‘Ulmart will be e-commerce in Russia’, tekent Retail Week uit zijn mond op.

Onderscheidende logistiek
Ulmart denkt internationale e-commerce giganten buiten de deur te kunnen houden met zijn onderscheidende logistiek, vertelde bestuursvoorzitter annex grootaandeelhouder Dmitry Kostygin op de laatste Global E-commerce Summit.

Het bedrijf beschikt over eigen fulfilmentcentra in binnensteden, net buiten stadcentra en in voorsteden. Aan de voorkant van deze magazijnen zijn ‘carry-out areas’ te vinden; op computerterminals kunnen consumenten online een order plaatsen en afrekenen met cash of creditcard. De daar aanwezige items worden binnen 10 minuten on the spot geleverd.

Afhalen en bezorgen
De fulfilmentcentra, met verschillende groottes, locaties en voorraden, doen ook dienst als afhaalpunten voor orders op afstand. Klanten kunnen online zien waar producten op voorraad liggen en daar zelf naartoe rijden voor een pick-up, of het product naar een dichterbij gelegen outpost laten sturen om het daar de volgende dag op te pikken. Thuisbezorging is ook een optie, maar dat heeft zijn prijs. Kostygin: ‘De last mile brengt nu eenmaal veel kosten met zich mee. Behalve geld kost het ook allemaal tijd.’