Twinkle | Digital Commerce

Zalando wil klant ook buiten eigen kanalen helpen

2017-11-08
180101
  • 1:24

Zalando ziet zichzelf in de toekomst een ‘aannemersrol’ vervullen waarin het consumenten multichannel koppelt aan kledingmerken. De verkoop op het eigen platform is niet meer het hoogste doel; de retailer wil de consument overal helpen in zijn zoektocht naar het exacte product.

Zalando houdt vandaag Capital Markets Day waarop de pure player cijfers deelt en toekomstplannen uit de doeken doet. In één van de presentaties toont het bedrijf een visie op wat 'Zalando Shopping City' wordt genoemd: ‘Tomorrow we are turning into a shopping city’.

'Te koop in Chloé-winkel'
Zalando geeft in de ‘2014 Highlights & business outlook’ een voorbeeld (vanaf pagina 38) van hoe de service binnen een shopping city eruit zou kunnen zien. Het bedrijf beantwoordt een productvraag van een klant op Instagram, waarna Zalando aangeeft door wie (luxemerk Chloé in het voorbeeld) het item wordt verkocht, in welke verschillende kleuren het artikel verkrijgbaar is en in welke dichtbijzijnde fysieke winkel het product op voorraad is. Ook kan Zalando de opdracht geven om het item door een fietskoerier op te laten halen in de winkel en thuis te laten bezorgen binnen 20 minuten.

Exacte artikel vinden
Met deze service zou Zalando niet alleen meer een online modewinkel zijn, maar de klant ook buiten zijn eigen kanalen willen helpen met het vinden van het juiste product. Schoenenretailer Zappos doet dit al vrij nauwkeurig via de dienst Ask Zappos. Het bedrijf zoekt een gewenst item niet alleen op Zappos.com, maar 't kijkt ook op externe sites om het precieze artikel te vinden.

Persoonlijk stijladvies centraal in Zalando’s Project Z (26 februari 2015)