De Japanse e-commerce gigant Rakuten heeft een bedrijf aangeklaagd dat in opdracht van 121 merchants positieve reviews schreef op Rakuten.com. Het zou gaan om meer dan 110 duizend nepbeoordelingen van de verkopers op het platform.
Rakuten eist zo’n 1,67 miljoen dollar aan ‘schadevergoeding’ van het Japanse technologiebedrijf DC8, maakt The Wall Street Journal op uit gesprekken met personen die bekend zijn met de situatie bij Rakuten.
Ranking
De e-commerce reus verbiedt zijn merchants en iedereen die op affiliatebasis in contact staat met deze merchants om een review te posten op Rakuten.com. Verkopers van het platform hechten zeer veel waarde aan het aantal reviews en, specifiek, het aantal positieve beoordelingen. Zij geloven volgens The Wall Street Journal dat een winkel met een hoog aantal (positieve) reviews hoger in de zoekresultaten zal worden vermeld.
Nepverkopen
Niet alleen Rakuten heeft problemen met nepbeoordelingen, ook de merchants van Alibaba halen trucjes uit om hoger in de ranking te komen. Zij plaatsen vaak nepbestellingen om hun transactievolume en user ratings te verhogen. De Chinese e-commerce speler zegt met technologische middelen er alles aan te doen om dit soort fraude te voorkomen.
Namaakartikelen
Alibaba ligt al een tijdje onder vuur over de verkoop van namaakartikelen op zijn websites. Begin dit jaar werd het bedrijf nog op de vingers getikt door de nationale autoriteit. Voor zijn b2b-handel introduceerde Alibaba onlangs een verzekering voor Amerikaanse retailbedrijven. Deze houdt onder andere in dat zakelijke kopers hun geld terug kunnen krijgen als een gekocht item te laat wordt geleverd of niet overeenkomt met de beschrijving op Alibaba.com.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Rakuten klaagt bedrijf aan om plaatsen honderdduizend nepreviews’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.