Twinkle | Digital Commerce

Otto laat ontwikkelaars los op categoriseringsvraagstuk

2017-05-27
180101
  • 1:26

Otto heeft een competitie uitgeschreven voor externe ontwikkelaars. Winnaars kunnen tot 5.000 euro verdienen als ze Otto helpen om artikelen op de juiste manier te categoriseren. ‘Hoe beter de classificatie, hoe meer inzichten we kunnen genereren over ons productaanbod.’

De Otto Group Product Classification Challenge is afgelopen week verschenen op Kaggle.com. Daar worden 'machine learning challenges' van bedrijven gekoppeld aan data scientists, vaak in de vorm van een competitie.

Accuraat clusteren
Otto geeft aan dagelijks miljoenen producten te verkopen, via dochterondernemingen in meer dan twintig landen. Iedere dag worden er duizenden producten aan het aanbod toegevoegd. ‘Een consistente analyse van de prestaties van onze producten is cruciaal’, stelt het bedrijf op Kaggle.com. ‘Door onze uiteenlopende mondiale infrastructuur worden veel identieke producten echter verschillend gecategoriseerd. De kwaliteit van onze productanalyse hangt daarmee voor een belangrijk deel af van de mogelijkheid om vergelijkbare producten accuraat te clusteren.'

Voorspellend model
Otto heeft een dataset met 93 features voor meer dan tweehonderdduizend producten beschikbaar gesteld voor ontwikkelaars. Zij hebben tot 18 mei de tijd om een open source voorspellend model te bouwen, ‘dat in staat is onderscheid te maken tussen onze voornaamste productcategorieën'.

Otto en de concurrentie
Otto presenteert zich nog altijd als de op één na grootste online retailer ter wereld (b2c), maar het ziet concurrenten als Amazon (de nummer één), Asos en Zalando de laatste jaren harder groeien. Ongeveer tweederde van de concernomzet van ruim 6 miljard euro wordt op de Duitse thuismarkt geboekt. Otto heeft aangekondigd om opnieuw tientallen miljoenen euro’s te investeren in innovatieve startups. Nu al heeft het concern aandelen in ruim honderd bedrijven in meer dan tien landen.