Nic Petrens, e-commerce manager bij Ici Paris XL, vroeg zich in Twinkle af hoe je alle medewerkers en collega’s in de fysieke winkels meekrijgt in het verhaal omnichannel retailing. Zijn vraag wordt beantwoord door Everlyn Liu, marketing- en communicatiemanager van onder meer Diamond Point.
Om collega’s van de urgentie van omnichannel te overtuigen is het allereerst belangrijk om ze te betrekken bij nieuwe stappen. Bij de Van Gelder Groep, het familiebedrijf waar Diamond Point, Beau Monde Juweliers en Marcybrown.nl onder vallen, is betrokkenheid één van de belangrijkste factoren binnen de bedrijfsvoering. We opereren in een zeer dynamische markt, waarin de transitie van traditionele kanalen naar online en de interactie daartussen sterker zichtbaar wordt. Daarom leggen wij dit jaar de nadruk op omnichannel strategieën. Deze stap zorgt voor veranderingen binnen alle afdelingen; het is dan ook van belang dat we met een multidisciplinair team aan de slag gaan.
Klanten inspireren, dát is onze missie. Het afgelopen jaar hebben we achter de schermen hard gewerkt aan het rebranden van Diamond Point. Het merk is in een nieuw jasje gestoken met een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. Dit jaar worden enkele shops verbouwd in de nieuwe stijl. Echter, in onze responsive webshop is deze nieuwe merkidentiteit al duidelijk zichtbaar. Het geheel moet kloppen: de kernwaarden van het merk dienen als basis om vervolgens zowel intern als extern zichtbaar doorgevoerd te worden in alle kanalen. Wat we online beloven moeten we offline ook waarmaken en andersom. We vragen onze collega’s uit de fysieke winkels om input, zodat we samen die synergie waarborgen. Consumenten zijn steeds actiever op social media en internet, en 24/7 verbonden via hun mobiel. Het is dan ook belangrijk dat we verder reiken dan de traditionele kanalen om de doelgroepen te bereiken. Diamond Point en Beau Monde Juweliers zijn sinds kort ook actief op social media en hier spelen onze shopmedewerkers een belangrijke rol in. Om content interessant te maken zoeken wij de details op door middel van 360°-interactie tussen klanten, shops en online kanalen.
Onze shops zijn gevestigd in warenhuizen waardoor we enorm toegankelijk en benaderbaar zijn. Dit wordt versterkt door onze online kanalen. Hoewel de online sieraadaankopen blijven stijgen, kunnen consumenten in de shops onze producten bewonderen, voelen en passen. Inspireren, inspireren, inspireren is de sleutel en dat bereiken we alleen met betrokkenheid van alle afdelingen.
Everlyn Liu is marketing- en communicatiemanager van onder meer Diamond Point. Haar vraag aan Maryam Dahaman, webshopmanager van Marlies Dekkers, is: ‘Hoe opereer je als luxury merk online terwijl je je exclusieve imago wil behouden?’
Deze bijdrage verscheen eerder als column in Twinkle 2-2015.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Betrek alle afdelingen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.