Twinkle | Digital Commerce

Rabobank wordt collecterende psp met Rabo OmniKassa

2017-10-05
177180
  • 1:39

De Rabobank lanceert in januari de Rabo OmniKassa. Webwinkeliers die klant zijn bij de bank kunnen via de OmniKassa verschillende betaalmethodes aanbieden. De Rabobank gaat zich gedragen als collecterende payment service provider.

Volgens Edwin de Ron, product sales manager e-commerce bij de Rabobank, begint de OmniKassa in januari als ‘schaalbare internetkassa’. Hij legt uit: ‘We hadden al een soort internetkassa, maar die werkt met vier statische varianten. Met de Rabo OmniKassa krijgen merchants de beschikking over een dahsboard, met betaalmethoden en kassaservices die ze naar eigen inzicht aan of uit kunnen zetten. Daarachter zitten bancaire en niet-bancaire, nationale en internationale online betaalmethodes. Bij de start gaat het onder meer om iDeal, MasterCard, Visa, Maestro, acceptgiro, incasso, rembours en ons eigen MiniTix.’

Betaling op tweede dag na transactie
De Ron bevestigt dat de Rabobank hiermee de stap zet van een distribuerende naar een collecterende payment service provider (psp): ‘De merchant sluit voortaan één overeenkomst met ons, wij hebben indien nodig de contracten met derden. Als bank hebben we het voordeel dat we op de tweede dag na de transactie kunnen uitkeren, ook als wij het geld zelf nog niet binnen hebben. We maken dat bedrag bruto over naar de webwinkelier, zonder inhouding dus van kosten.’

Omnichannel retailing
De Rabobank presenteerde de Rabo OmniKassa eerder deze week op een eigen e-commerce congres over retail in de toekomst. In de eVisie die bij die gelegenheid verscheen, spreekt de bank veelvuldig van ‘omnichannel retailing’, waarbij verschillende oriëntatie- en koopkanalen integraal worden benaderd.

De OmniKassa sluit aan bij die gedachte, aldus De Ron: ‘Het is een kassa die meegroeit met de ontwikkelingen binnen de retail. In de toekomst zullen er betaalopties voor mobiele apparaten en point of sale (op fysieke locaties, red.) aan de Rabo OmniKassa worden toegevoegd. Het is een soort one-stop-shop voor de multichannel retailer.’

Productpresentatie
De Ron zegt pas na de productpresentatie in januari 2012 meer informatie over de Rabo OmniKassa te kunnen geven richting de markt.