De Rabobank lanceert in januari de Rabo OmniKassa. Webwinkeliers die klant zijn bij de bank kunnen via de OmniKassa verschillende betaalmethodes aanbieden. De Rabobank gaat zich gedragen als collecterende payment service provider.
Volgens Edwin de Ron, product sales manager e-commerce bij de Rabobank, begint de OmniKassa in januari als ‘schaalbare internetkassa’. Hij legt uit: ‘We hadden al een soort internetkassa, maar die werkt met vier statische varianten. Met de Rabo OmniKassa krijgen merchants de beschikking over een dahsboard, met betaalmethoden en kassaservices die ze naar eigen inzicht aan of uit kunnen zetten. Daarachter zitten bancaire en niet-bancaire, nationale en internationale online betaalmethodes. Bij de start gaat het onder meer om iDeal, MasterCard, Visa, Maestro, acceptgiro, incasso, rembours en ons eigen MiniTix.’
Betaling op tweede dag na transactie
De Ron bevestigt dat de Rabobank hiermee de stap zet van een distribuerende naar een collecterende payment service provider (psp): ‘De merchant sluit voortaan één overeenkomst met ons, wij hebben indien nodig de contracten met derden. Als bank hebben we het voordeel dat we op de tweede dag na de transactie kunnen uitkeren, ook als wij het geld zelf nog niet binnen hebben. We maken dat bedrag bruto over naar de webwinkelier, zonder inhouding dus van kosten.’
Omnichannel retailing
De Rabobank presenteerde de Rabo OmniKassa eerder deze week op een eigen e-commerce congres over retail in de toekomst. In de eVisie die bij die gelegenheid verscheen, spreekt de bank veelvuldig van ‘omnichannel retailing’, waarbij verschillende oriëntatie- en koopkanalen integraal worden benaderd.
De OmniKassa sluit aan bij die gedachte, aldus De Ron: ‘Het is een kassa die meegroeit met de ontwikkelingen binnen de retail. In de toekomst zullen er betaalopties voor mobiele apparaten en point of sale (op fysieke locaties, red.) aan de Rabo OmniKassa worden toegevoegd. Het is een soort one-stop-shop voor de multichannel retailer.’
Productpresentatie
De Ron zegt pas na de productpresentatie in januari 2012 meer informatie over de Rabo OmniKassa te kunnen geven richting de markt.
Goede zaak! Ik vind ook dat Rabobank wat dit soort zaken betreft altijd voorop loopt, zie ook mobiele internetbankieren App en nu dit. Petje af. Misschien moet ik maar eens overstappen :P
Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien en wellicht ruil ik mn huidige psp wel om met deze.
Rabobank loopt inderdaad altijd voorop en dan doen ze goed. Belangrijk om te kunnen slagen is dat ze daadwerkelijk veel betaalmethoden gaan aanbieden (ik mis nu Mistercash, DirectEbanking, Klarna, AfterPay etc). Alleen dan kan iemand zorgeloos overstappen en zullen ze hierdoor ook meer bankklanten krijgen.
Een slimme zet!
Goede zet, maar denk dat inderdaad meer betaalmethoden wenselijk zijn. Wij zijn dit jaar overgestapt naar de Rabobank en hebben er zeker geen spijt van. De Rabobank denkt mee en loopt vooruit.
Uitstekende stap van de Rabobank. Zoals al gezegd komen er hopelijk wel snel nog meer betaalmethoden bij.
Op dit moment zitten we bij de Rabobank, maar ik ben wel negatief verrast over de kwaliteit en de stabiliteit van Ideal. Het systeem ligt er gemiddeld 2 a 3 keer per maand (overdag/avond) uit waardoor klanten niet kunnen betalen.
Voor ons zou het grote voordeel van een payment provider de flexibiliteit zijn waarmee ze kunnen switchen in geval van een storing. Als nu de Rabobank plat ligt dan kunnen klanten van alle banken de betaling niet doen. (misschien kan de Rabobank nog iets met een back-up bij storingen organiseren?)
Laat nu ook de helpdesk van de Rabo Omnikassa nog een keer snel een antwoord geven, dan zou het top zijn.
Op dit moment duurt het ruim een week voor dat ze op een vraag per mail reageren.
Als je belt hang je 10 minuten in de wacht met een vreselijk irritant muziekje, en vervolgens een medewerker die er zelf niets van snapt :(
Werkt omnikassa ook goed met Belgische en Duitse betalingssystemen zoals Sofort Uberweisung etc...
Inmiddels kan ook de creditcard gebruikt worden voor betalingen middels de omnikassa. Afgezien van de vele downtijd is dit gedeelte best goed opgelost door Rabobank.