Twinkle | Digital Commerce

‘Geen toekomst voor eenkennige winkelier’

2017-11-08
376205
  • 2:22

Veel Nederlandse winkeliers zien de opening van een webwinkel als een noodzakelijk kwaad. Ze doen het er een beetje bij, terwijl ze alleen kunnen voortbestaan door klantkanalen goed te combineren. Dat concludeert de Rabobank in zijn eVisie.

De Nederlandse detaillist is onvoldoende uitgerust om het hoofd te bieden aan het snel veranderende koopgedrag van consumenten, aldus de Rabobank in het visiedocument. Veelzeggende titel: ‘Werk aan de winkel!’

Omnichannel retailing
De bank wijst aan de hand van vijf hypothesen op het belang van ‘omnichannel retailing’, ook voor kleinere winkeliers: ‘Omnichannel retailing draait om het combineren van elkaar versterkende kanalen tot een eenduidige beleving van merk, prijs en assortiment.’ Behalve van bricks en clicks spreekt de Rabobank in dit verband ook van ‘ticks’ (mobile commerce), ‘flicks’ (folders) en ‘smicks’ (social media commerce).

'Niet eenvoudig'
De consument van vandaag gebruikt allerlei media en middelen door en naast elkaar, maar volgens de Rabobank zijn veel bedrijven nog niet klaar voor dit type klant. De bank stelt: ‘Het is ook niet eenvoudig in contact te komen en te blijven met een consument die eenvoudig van kanaal wisselt. Vroeger was het overzichtelijk: je had een winkel, adverteerde en bracht misschien een folder uit. Tegenwoordig kun je niet meer spreken van één type consument en is een groep consumenten ook niet meer eenvoudig met één communicatiemiddel te bereiken. De detaillist moet via sociale media, e-mail en content op websites de consument gaan bereiken.’

Webshop van de toekomst ook offline
De Rabobank benoemt ook dat pure internetondernemers in actie moeten komen om een omnichannel retailer te worden: 'De klant zoekt namelijk naar zekerheid en service als hij van kanaal verandert. Zekerheid die in toenemende mate wordt gevonden in reviews en afstemming binnen sociale media, maar nog steeds het beste door bricks kan worden ingevuld. Door een goed bereikbare afhaallocatie met ruime parkeergelegenheid te beginnen, voorziet een webshop in deze behoefte. Daarnaast spelen de clicks in op de behoefte naar winkelbeleving. Deze is in de meeste gevallen het best te realiseren in de fysieke winkel. Kortom: de webshop van de toekomst is ook in de winkelstraat te vinden.'

ING en ABN Amro
De rapporten over de toekomst van retail volgen elkaar in hoog tempo op. De grote Nederlandse banken doen op dit punt van zich spreken; ING presenteert met enige regelmaat sectorvisies over de retail (schoenen, kleding), waarin de rol van internet steeds uitgebreid aan bod komt. ABN Amro lanceerde twee geleden samen met CBW Mitex een rapport over retail in 2015. Daarin wordt een fysiek retailkanaal een 'duidelijke succesfactor voor e-commerce' genoemd.

7 stappenplan
De Rabobank komt in zijn eVisie met een 7 stappenplan voor retailers die willen beginnen met online verkoop. Voor franchisenemers is een apart 7 stappenplan beschikbaar.

U kunt de eVisie van de Rabobank, waar Cor Molenaar, Hema, Biretco en PostNL hun medewerkeing aan verleenden, downloaden via onderstaand link.


Size: 3.9M bytes Modified: 2 juni 2016, 13:16