De branchevereniging heeft de grootste Nederlandse affiliatenetwerken in zijn ledenbestand staan: Daisycon / Paxz, Tradedoubler, Zanox, Affiliate4you en Affilinet. Voor deze partijen komt er nu een standaard richtlijn, overeenkomstig met de Telecommunicatiewet, waar zij en aangesloten publishers zich aan dienen te houden. De leden houden elkaar ‘in de gaten’ op naleving van de regels, meldt PAN.
Levend document
De gedragscode (pdf) is een ‘levend document’ dat te allen tijde aangepast kan worden. ‘Dit verschaft ons de ruimte om in te kunnen spelen op de markt- en regeluringsontwikkelingen’, laat PAN-voorzitter Lauri Koop optekenen in een bericht. ‘Belangrijk, want de PAN is momenteel in gesprek met ACM om de interpretatie, uitvoerbaarheid en toepasselijkheid van de eerdere uitspraken van de toezichthouder helder te krijgen’.
Daisycon op vingers getikt
Die eerdere uitspraak komt uit september, toen de Autoriteit Consument & Markt (ACM) Daisycon een boete van 810.000 euro oplegde voor betrokkenheid bij ‘het op grote schaal versturen van spamberichten’. Ceo Marko Dobroschelski reageerde getergd; tegen Twinkle zei hij dat 'Daisycon lukraak tegen de muur is gezet' door de ACM. ‘Wij zijn de grootste partij, Barbertje moet hangen.’ Hij tradt daarna tijdelijk terug als vice-voorzitter en bestuurslid van PAN. Daisycon tekende bezwaar aan tegen de hoge boete, onder andere omdat de ACM bij het vaststellen van de boete geen rekening zou hebben gehouden met de financiële draagkracht van het bedrijf. De ACM verklaarde het bezwaar vervolgens ongegrond.
Er wordt gesproken over een gedragscode voor leden en publishers, dan is het wel zo compleet wanneer ook alle publishers worden gehoord, eer er van alles wordt opgetuigd.
En wat is de zin van een gedragscode als er in staat dat men zich aan de wet dient te houden?
Niets.
De slager keurt zijn eigen vlees dus. Het PAN heeft in het verleden als eens laten zien dat ze niet genoeg controle heeft over de leden in het geval waar Daiscon als megaspammer is beboet, en nu moeten we geloven dat de leden elkaar wel in de gaten houden? Wat een klucht is dit toch aan het worden. Typisch Nederlands ook weer om zo'n clubje op te richten. In het buitenland kom je dit ook niet tegen. Gewoon aansluiten bij de IAB en hou op met dit soort onzin clubjes die enkel een gevoel van schijnveiligheid geven aan de markt. Ook publishers worden hierin misleidt!
Verder lees ik Daisycon het niet gaat redden en er een hele grote kans is dat ze failliet gaan, zoals ze zelf aangedragen hebben. Daar maak ik me misschien nog wel drukker over want ik wil het geld wat ik nog van ze tegoed heb wel zo snel mogelijk ontvangen.