Twinkle | Digital Commerce

Vergelijk.nl vraagt 20 cent voor kliks in nieuwe subcategorieën

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:37

Vergelijk.nl breidde zijn site de afgelopen paar maanden uit met ruim drieduizend nieuwe subcategorieën. Voor die productgroepen gaat vanaf 1 januari het vaste kliktarief van 20 eurocent gelden. De cpc’s (cost per click) voor de andere categorieën blijven gelijk.

Dat heeft de prijsvergelijker zijn partners afgelopen week laten weten. Vergelijk.nl startte dit najaar met de opname van nieuwe subcategorieën, van hanglampen tot blazers en van bankstellen tot bellenblaas. Nieuwe adverteerders hoefden tot eind dit jaar geen aansluitkosten te betalen. Hun leads uit de nieuwe subcategorieën waren bovendien kosteloos. ‘Dat betekent dat de retailer letterlijk gratis verkeer naar zijn website zal krijgen’, spiegelde Vergelijk.nl voor.

Klikvergoedingen
Aan de actieperiode komt een eind. Vanaf komende donderdag betalen alle webwinkeliers 20 cent voor de kliks in de nieuwe subcategorieën. De overige klikvergoedingen blijven op het huidige prijsniveau; ze lopen uiteen van 31 cent (inkjetprinters) tot 83 cent (toners & lasercartridges). Al deze tarieven zijn overigens exclusief btw en eventuele kortingen.

‘20 cent voor 80 procent’
Vergelijk.nl, onderdeel van de Compare Group, communiceert naar zijn partners dat het ‘voor 80 procent van zijn categorieën’ een cpc rekent van 20 cent. Dat is op zichzelf waar, de meeste kliks zullen echter uit de oudere (en duurdere) categorieën komen.

Verbreding
Vergelijk.nl zet nadrukkelijk in op een verbreding van het aanbod op zijn site, die binnenkort wordt vernieuwd. ‘De uitbreiding zit met name in wat we de softere categorieën noemen. Denk daarbij aan meubels en mode’, vertelde key account manager Jasper Stevens twee maanden geleden aan Twinkle. 'Daarmee maken we veel meer producten van bestaande adverteerders als Wehkamp.nl vergelijkbaar en worden we interessant voor nieuwe partijen.’

Winkelmandje weg
Begin augustus haalde Vergelijk.nl het winkelmandje van zijn site. Webshoppers kunnen niet langer kopen op de site, cost per sale (cps) werd als afrekenmodel geschrapt. Vergelijk.nl werkt sinds die tijd alleen nog met klikvergoedingen (cpc) en vertoningen (cpm).