Vergelijk.nl heeft zijn site uitgebreid met tweeduizend nieuwe subcategorieën. 'Om retailers in deze moeilijke tijden een hart onder de riem te steken', sluit de vergelijker webwinkels tot eind dit jaar gratis aan op het platform.
Dat laat de Compare Group in Utrecht weten aan Twinkle. Ongeacht de producten die ze verkopen, sparen nieuwe adverteerders op Vergelijk.nl de gebruikelijke aansluitkosten van 200 euro tot 31 december uit.
Verbreding
Nieuwkomers hoeven tot eind dit jaar ook niet te betalen voor de leads die ze binnenkrijgen in de nieuwe subcategorieën. ‘Dat betekent dat de retailer letterlijk gratis verkeer naar zijn website zal krijgen’, aldus Vergelijk.nl, dat mikt op verbreding van het aanbod. Uit het bericht: ‘Door de komst van een nieuw platform begin 2015 denkt Vergelijk een bredere markt te kunnen bedienen, zonder toe te geven aan de kwaliteit.’
Blazers en bellenblaas
Key account manager Jasper Stevens verduidelijkt dat er tweeduizend nieuwe subcategorieën op Vergelijk.nl zijn verschenen, van hanglampen tot blazers en van bankstellen tot bellenblaas: 'Daarmee maken we veel meer producten van bestaande adverteerders als Wehkamp.nl vergelijkbaar en worden we interessant voor nieuwe partijen. De uitbreiding op de site zit met name in wat we de softere categorieën noemen. Denk daarbij aan meubels en mode.'
Winkelmandje weg
Begin augustus haalde Vergelijk.nl het winkelmandje van zijn site. Webshoppers kunnen niet langer kopen op de site, cost per sale (cps) werd als afrekenmodel geschrapt. Vergelijk.nl werkt sinds die tijd alleen nog met klikvergoedingen (cpc) en vertoningen (cpm). ‘De checkout bood te weinig meerwaarde voor consumenten en webshops’, motiveerde Stevens destijds aan Twinkle.
Rustig vaarwater
Vergelijk.nl bevond zich de afgelopen maanden in relatief rustig vaarwater, terwijl achtereenvolgens Beslist.nl en Kieskeurig.nl in de landelijke media verschenen met berichten over hun afrekenmodel. De Compare Group investeerde ondertussen in een consumentenadviesafdeling voor Vergelijk.nl, waarbij webshoppers via verschillende kanalen (waaronder WhatsApp) terecht kunnen. ‘Waar we eerder misschien meer een trader waren, luisteren we nu steeds beter naar de consument. Het draait allemaal om de customer journey en we willen de bezoeker een prettige ervaring bieden’, zei Stevens daarover.
Slimme actie van vergelijk.nl! Terwijl beslist.nl en kieskeurig.nl met hun aangesloten webshops overhoop liggen, de nog niet aangesloten webshops tot het einde van het jaar gratis te verwelkomen (met de hoop natuurlijk dat ze blijven). Aangezien vergelijk.nl niet de tarieven omhoog heeft geschroefd en ook geen conversiepixel eist is de kans groot dat nieuwe webshops blijven. Benieuwd wat dit met de marktaandelen van de grote vergelijkingswebsites gaat doen!
Is er een overzicht te vinden van die nieuwe (sub)categorieen?
@Arne: dat heb ik niet kunnen vinden.
Hoi Arne,
Het wordt wat veel tekst om die allemaal hier te noemen.
Maar neem even contact met me op via j.stevens@vergelijk.nl en ik leg het graag verder aan je uit!
Dank voor je reactie Jasper, ik ga je een mail sturen.
Gr Arne
Lijkt wel een opkomende markt voor vergelijkingswebsite. Hoelang zal deze trend lopen?