De derde Thuiswinkel Markt Monitor is een onderzoek naar de online consumentenbestedingen in Nederland, uitgevoerd door GfK en mogelijk gemaakt door PostNL. Thuiswinkel.org is opdrachtgever van het vierjaarlijkse rapport. In de maanden tot en met september zijn 90,7 miljoen aankopen online gedaan, 5 procent van alle aankopen in Nederland.
Hoge omzet begin en einde van jaar
Het aandeel van online blijkt in het eerste kwartaal het grootst te zijn geweest (19 procent), waarna het wat afzakte (zie figuur). De absolute online bestedingen, weergegeven in de staven van het diagram, zullen in het vierde kwartaal volgens Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen het hoogst zijn met 3,9 miljard euro. Dit is de periode waarin de cadeaus voor de feestdagen worden ingekocht.
Food
GfK nam in het derde kwartaal de online fast moving consumer goods (fmcg) voor het eerst nauwkeuriger onder de loep. 2 procent van alle bestedingen in die periode aan food- en nearfood artikelen wordt online gedaan. Dit komt neer op een omzet van 153 miljoen euro. 18 procent van deze aankopen wordt via de tablet gedaan.
Tablet
Dit tabletaandeel is flink in vergelijking met de totale omzet die uit aankopen via de tablet wordt gehaald in Nederland. Deze teller staat op 10 procent. In kleding komt 15 procent van de omzet van shoppen op de tablet. Cijfers over de smartphone worden in de Thuiswinkel Markt Monitor niet gegeven.
Het lijkt evident dat de groei van 29% wordt veroorzaakt door het hanteren van andere definities bij de bepaling van de omzet. Al jaren groeit de online omzet met 0,8 mrd. of met 8 tot 10% per jaar, in de als 'volwassen' gekenschetste Nederlandse markt. Ook uit CBS-statistieken (weer een andere defintie) blijkt een groei van 9% over de eerste drie kwartalen van 2014.
Ik heb altijd geleerd dat bij gewijzigde definities de cijfers van vorig jaar moeten worden aangepast, om de vergelijkbaarheid in stand te houden. Ik zou GfK uit willen dagen dit in de Thuiswinkel marktmonitor ook te doen, om een betrouwbaar en plausibel groeicijfer voor 2014 te laten zien.
<p>Beste Ed,</p><p>In de vorige editie van de Thuiswinkel Markt Monitor hebben we inderdaad het verleden gereconstrueerd. Omdat wij als GfK pas sinds dit jaar de Thuiswinkel Markt Monitor per kwartaal rapporteren en dit in het verleden per half jaar gebeurde, kunnen we dit nu pas weer na Q4 doen.&nbsp;</p><p>Volgens onze definities zou vorig jaar de internetomzet &euro; 12,76 mld bedragen i.p.v. de &euro; 10,5 mld. die Blauw indertijd in de Thuiswinkel Markt Monitor rapporteerde. Dit was ook terug te lezen in de Thuiswinkel Markt Monitor na Q2. &nbsp;Het verschil is te verklaren door definitieverschillen, maar ook door het feit dat nu ook de 65-plussers worden meegenomen.</p><p>Onze voorspelling is dat de online markt in 2014 doorgroeit naar ca. &euro; 13,7 mld. in 2014, wat dus een groei van ca. 7% zou betekenen. Ergens begin maart weten we wat het exact is geworden.</p>