Twinkle | Digital Commerce

Thuiswinkel.org: ‘Online groeit dit jaar met 29 procent’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:47
In de eerste drie kwartalen van dit jaar hebben consumenten 9,81 miljard euro online besteed. Dat is volgens de definities van de Thuiswinkel Markt Monitor een aandeel van 17 procent van alle bestedingen in die periode. Volgens Thuiswinkel.org groeit de online consumentenomzet dit jaar tot 13,7 miljard euro in Nederland.

De derde Thuiswinkel Markt Monitor is een onderzoek naar de online consumentenbestedingen in Nederland, uitgevoerd door GfK en mogelijk gemaakt door PostNL. Thuiswinkel.org is opdrachtgever van het vierjaarlijkse rapport. In de maanden tot en met september zijn 90,7 miljoen aankopen online gedaan, 5 procent van alle aankopen in Nederland.

Hoge omzet begin en einde van jaar
Het aandeel van online blijkt in het eerste kwartaal het grootst te zijn geweest (19 procent), waarna het wat afzakte (zie figuur). De absolute online bestedingen, weergegeven in de staven van het diagram, zullen in het vierde kwartaal volgens Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen het hoogst zijn met 3,9 miljard euro. Dit is de periode waarin de cadeaus voor de feestdagen worden ingekocht.

Naar verwachting van Thuiswinkel.org komt de online consumentenomzet over heel 2014 uit op 13,7 miljard euro. Vorig jaar was dit nog 10,6 miljard euro. Begin 2014 sprak de belangenvereniging de schatting uit dat de e-commerce opbrengsten dit jaar tegen de 12 miljard euro zouden uitkomen, met een groei van 9 tot 10 procent. Een eventuele definitiekwestie van online consumentenbestedingen zou gezorgd kunnen hebben voor het grote verschil in deze bestedingen ten opzichte van de afgelopen jaren.

Food
GfK nam in het derde kwartaal de online fast moving consumer goods (fmcg) voor het eerst nauwkeuriger onder de loep. 2 procent van alle bestedingen in die periode aan food- en nearfood artikelen wordt online gedaan. Dit komt neer op een omzet van 153 miljoen euro. 18 procent van deze aankopen wordt via de tablet gedaan.

Tablet
Dit tabletaandeel is flink in vergelijking met de totale omzet die uit aankopen via de tablet wordt gehaald in Nederland. Deze teller staat op 10 procent. In kleding komt 15 procent van de omzet van shoppen op de tablet. Cijfers over de smartphone worden in de Thuiswinkel Markt Monitor niet gegeven.