Twinkle | Digital Commerce

Adidas mikt op online verdubbeling in 2020

2019-03-14
1000562
  • [nieuws]
  • 1:10

Adidas wil de online verkoop volgend jaar verdubbelen naar vier miljard euro. De retailer zag zijn online sales vorig jaar met 36 procent toenemen naar een ruime twee miljard euro.

Dat vertelde ceo Kasper Rorsted in een interview met de Amerikaanse zender CNBC, als toelichting op de jaarcijfers. De groep, onder meer bestaande uit adidas en Reebok, behaalde in 2018 een omzet van ruim 21,9 miljard euro. Een toename van een ruime 3 procent. De nettowinst van het bedrijf nam vorig jaar met maar liefst 55 procent toe naar 1,7 miljard (1,1 in 2017).

'Mobile e-commerce future company'

De online sales moeten in 2020 dus verdubbelen naar minstens vier miljard euro. De applicatie van adidas, die vorig jaar werd gelanceerd, heeft een belangrijk aandeel in die ambitie. Rorsted: ‘Onze app is inmiddels zeven miljoen keer gedownload in 25 landen. Wij zien onszelf als een ‘mobile e-commerce future company’. Maar je moet het wel coveren met grote flagship-stores.’

Vorig jaar deed Rorsted al gelijksoortige uitspraken in een ander interview. Om de online ambitie waar te maken, gaf adidas aan een aantal winkels te gaan sluiten en tweehonderd digitale specialisten in dienst te nemen.

Voor het lopende jaar verwacht het bedrijf de opbrengsten tussen de 5 en 8 procent te verhogen. Over online sales in 2019 laat adidas voorspellingen achterwegen.