Twinkle | Digital Commerce

‘Singles Day kan mondiaal e-commerce feest worden’

2017-05-27
180101
  • 3:09
Morgen, op 11/11, vindt Singles Day plaats in China, een dag waarop consumenten hun singlestatus vieren. Voor Chinese online retailers zal dit – als alles volgens plan gaat – de beste dag in de geschiedenis van de branche worden.

Tekst: Consultancy.nl

Singles Day werd in de jaren negentig in het leven geroepen voor studenten op Chinese universiteiten. De dag werd op 11 november gevierd, omdat de datum uit vier ‘enen’ bestaat, refererend naar de burgerlijke staat van singles. De feestdag werd in de eerste jaren alleen gevierd door jonge mannen, vandaar dat het lang de naam ‘Bachelor’s Day’ droeg. Sinds het begin van de huidige eeuw doen beide seksen mee. Op de dag, die vaak gezien wordt als een lokale variant op Valentijnsdag, organiseren jonge singles feestjes en karaoke om nieuwe mensen te leren kennen of hun geluk te beproeven, maar ook om cadeaus te kopen voor single vrienden.

Singles Day in China
Voor retailers is Singles Day uitgegroeid tot een van de grootste retailgelegenheden wereldwijd. Vorig jaar zette het Chinese e-commerce platform Alibaba 5,7 miljard dollar om op Singles Day, de totale omzet voor online retailers was maar liefst 8,3 miljard dollar. Dat is, volgens Jeff Walters, een in Beijing gevestigde partner van The Boston Consulting Group, meer dan twee keer het bruto merchandisevolume van alle Amerikaanse online sales tijdens de post-Thanksgiving, Black Friday en Cyber Monday sales.

Nieuw verwacht record
Volgens analyses van zowel KPMG als BCG zal de dag in 2014 naar verwachting opnieuw alle e-commerce records breken. ‘China zal snel de VS overnemen om ’s werelds grootste online markt te worden’, zegt David McCorquodale, hoofd van de retailafdeling van KPMG in de UK. Tegen 2020 zal de markt volgens de Big 4’s schatting zelfs groter zijn dan die van de VS, UK, Japan, Duitsland en Frankrijk bij elkaar. De groeiende internetpenetratie en -acceptatie om het web voor retailaankopen te gebruiken wordt gezien als de belangrijkste drijfveer, ondersteund door de groeiende welvaart in het land. Het potentieel is uiteraard niet onopgemerkt gebleven in de retailsector – online retailers markeren de gelegenheid door het web te overrompelen met kortingen en vergroten de vraag via verleidelijke reclamecampagnes.

Internetgebruikers China
Tegen de achtergrond van beide fundamenten wordt de Singles Day van dit jaar naar verwachting groter dan vorig jaar. Sommige analisten denken dat de opbrengst de 10-miljard dollargrens zal overschrijden.

Velen stellen de vraag: waar zal dit retailfestijn eindigen? Een recent onderzoek van BCG toont aan dat momenteel de helft van China’s populatie online is, in vergelijking met bijvoorbeeld >80% in de grote Westerse markten, wat impliceert dat er nog steeds een groot ongebruikt potentieel is. Tegen het eind van volgend jaar zal China naar verwachting meer online gebruikers hebben dan de VS, Japan, India en Brazilië bij elkaar.

Dat betekent niet per se dat de omzet in lijn met het aantal gebruikers zal stijgen, stelt BCG’s Walters. ‘Terwijl het aantal kopers zeker zal stijgen, zal het bedrag dat gespendeerd wordt waarschijnlijk per persoon met 15 procent dalen, omdat kortingen door het jaar heen steeds vaker voorkomen. Dit maakt Singles Day minder speciaal.’

Internationale expansie
Europese retailers kunnen China’s Singles Day wellicht zien als een festijn dat aan de andere kant van de wereld plaatsvindt. ‘Niets is minder waar’, zegt McCorquodale. Buitenlandse merken die goederen aan China verkopen moeten in actie komen en zichzelf in de markt zetten, ‘zelfs als dat betekent dat ze websites van derde partijen moeten gebruiken, zoals Tmall’, raadt hij aan.

Daarnaast verwacht McCorquodale dat Singles Day zich buiten China zal verspreiden, aangezien Chinese bedrijven overzee uitbreiden en nieuwe lagere prijzen op de markt introduceren. ‘Tmall-ceo Wang Yulei sprak over zijn determinatie om Singles Day wereldwijd in te voeren, en de media-aandacht die Alibaba’s IPO oogstte, te kapitaliseren’, zegt McCorquodale. ‘En vice versa, mag Singles Day volgens Yulei ook lokale initiatieven een boost geven, vergelijkbaar met de Amerikaanse Black Friday, dat ook succesvol is buiten de grenzen van de Verenigde Staten’.

Consultancy.nl is een online platform voor de adviesbranche.