Tekst: Willem Visser
Wat is Google Shopping en wat is het verschil met PLA
De voorganger van Google Shopping is Product Listing Ads (PLA). Bij Google Shopping worden uw advertenties als afbeelding met de naam van de webshop, de naam van het product en de prijs getoond. De visuele advertenties zorgen voor een hogere respons van consumenten dan tekstadvertenties doen. Hierdoor maakt u meer kans op het aantrekken van relevant verkeer naar uw webshop.
Wat is nu een belangrijk verschil tussen Google Shopping en PLA? Met PLA was het niet mogelijk om per product een eigen campagne op te zetten. U moest producten uit de feed lezen waarmee u vervolgens kon adverteren. Dit was vrij lastig, aangezien u lang moest zoeken naar de juiste velden in de feed. Met Shopping is het voordeel dat de producten nu een geheel eigen campagne hebben. Dit biedt voordelen, omdat u zo specifieke producten gemakkelijker kunt bewerken.
Eigen controle houden over Google Shopping
Vooralsnog lijkt Google Shopping allemaal vrij eenvoudig en gemakkelijk, maar het is belangrijk om te weten welke stappen u moet nemen en hoe uw advertenties daadwerkelijk geactiveerd worden.
1. Ten eerste is het belangrijk dat u een Google Merchant Center-account heeft. Het is vrij eenvoudig om het Adwords-account hieraan te koppelen.
2. Vervolgens moet de feed worden ingesteld met daarin de producten waar u graag voor wilt adverteren. Zorg er hierbij voor dat u alleen de producten in de feed vermeldt waarvan u wilt dat ze getoond worden.
3. Enkele zaken die verplicht in de feed horen te staan zijn: de titel van het product, de productomschrijving, de prijs, de afbeelding-URL en de bestemming-URL. Dit is slechts een deel van de gegevens die in de productfeed moeten komen. Bekijk de volledige lijst. Binnen de feed heeft u dus de controle over bijvoorbeeld titels en productomschrijvingen. Een goede titelomschrijving en productomschrijving is voor Google een gegeven om uw producten eerder te tonen.
4. Wat ook van belang is, zijn de aanhangende Adwords-campagnes. Als deze campagnes goed voor elkaar zijn, zal Google ook eerder geneigd zijn om uw producten via Google Shopping te laten zien.
‘Geen controle’?
Er zijn ook enkele zaken waar u minder of geen controle over heeft.
Google heeft zijn eigen manier om ervoor te zorgen dat uw advertenties worden geactiveerd. Als u Googlet op ‘eisen Google aan productfeed’ zult u zien dat er veel eisen worden gesteld aan een feed. Het hangt er ook vanaf in welke branche u actief bent. Zo zijn er bepaalde branches die aan eisen moeten voldoen die niet gelden voor andere branches.
Voor Google is het belangrijk dat onder andere uw feed aan allerlei eisen voldoet en daarmee als hoogwaardig wordt beschouwd. Vooralsnog is het niet duidelijk wat Google allemaal meeneemt bij het vertonen van de producten en dus, de generatie van de feed. Zorg er daarom voor dat de zaken die u in eigen hand heeft optimaal worden uitgevoerd. Als hieraan voldaan is, zullen uw producten eerder worden getoond in Google Shopping.
Tot zover lijkt het er dus op dat er talloze regels zijn, en bijkomen, die alleen voor Google inzichtelijk zijn. Wat Google zelf zegt over de activatie van producten in Google Shopping: ‘Producten zullen worden geactiveerd als de zoekopdracht op deze producten een commerciële intentie heeft’. Bovendien moeten er genoeg producten zijn die aan de zoekopdracht voldoen. De zoekende consument moet namelijk in Google Shopping de keuze krijgen uit verschillende aanbieders.
Uitgaven
Vooralsnog ligt de klikprijs voor Google Shopping vaak nog onder de klikprijs van gewone tekstadvertenties. Echter, deze Shopping-klikprijs is sinds het uitrollen van de tool in Nederland enorm gestegen. Waar u in het begin nog weinig hoefde neer te leggen voor een klik, is dit nu wel anders. Steeds meer mensen maken gebruik van Google Shopping. Houd er daarom rekening mee dat er in de toekomst meer zal moeten worden betaald dan voor uw andere advertenties.
Willem Visser is online marketeer bij Guapa Media.
Wat een onzin dat je normale adwords campagnes van invloed zijn op vertoningen van de shopping campagnes.
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat men eerder geneigd is door te klikken wanneer je er met zowel een tekst advertentie als een shopping advertentie staat.