Twinkle | Digital Commerce

Suzanne Ekel: 'Die Twitter-koopknop is here to stay'

2017-10-05
180101
  • 1:22

Twitter heeft zich als marketingdoel gesteld om ‘e-commerce op het platform binnen te halen’. Dat zegt Suzanne Ekel, hoofd marketing Benelux, in een interview met MarketingTribune. Ze laat doorschemeren dat de koopknop ook in ons land gelanceerd zal worden.

Twitter experimenteert nu een kleine twee maanden met een buy button op zijn Amerikaanse thuismarkt. Pilot-partners zijn Fancy.com, Gumroad, Musictoday en Stripe. Meer partners zouden snel volgen, aldus Twitter begin september, maar nieuwe namen zijn sindsdien niet bekend gemaakt. Volgens VentureBeat zou Twitter de koopknop in het eerste kwartaal van 2015 echter al willen uitrollen in de VS.

Optimaliseren
Ekel houdt het tegen MarketingTribune op ‘een serieus experiment’. Ze voegt wel toe: ‘Die Twitter-koopknop is here to stay. Het is een marketingdoelstelling om e-commerce op het platform binnen te halen. We zijn de button nu aan het optimaliseren. Ik weet niet wanneer hij in Nederland komt. De knop vergt aan de “achterkant” van het systeem nog een flinke aanpassing.’


Commerce tweets
Commerce tweets, zoals de tweets met koopoptie heten, tonen een foto van het product dat te koop wordt aangeboden, samen met een beschrijving van het item en de prijs. Na een klik op de koopknop dient de consument zijn betaalgegevens en adres in te voeren, waarna de verkoper opdracht krijgt het product te leveren. De tweets zijn zichtbaar in de mobiele Twitter-apps voor iOS en Android.

Goed idee of niet?
Nathalie van Ommeren, marketingmanager bij Cendris, peilde voor MarketingTribune de mening van acht social media-experts over de koopknop van Twitter. Goed idee of niet?