Twinkle | Digital Commerce

Fabrikant JJ Footwear claimt revolutie in de schoenenbranche

2017-11-08
816600

JJ Footwear heeft de afgelopen weken een zogenoemde Personal Fit Desk geplaatst op de vloer van ongeveer tachtig verkooppunten in Nederland. Winkeliers kunnen met de klant verschillende maten invoeren en bestellen uit de hele collectie van de ‘pasvormspecialist’.

Door internet letterlijk een plek te geven op de winkelvloer, kunnen retailers voortaan schoenen van JJ Footwear verkopen die ze niet zelf op voorraad hebben. De testervaringen met tablet assisted sales leren dat winkeliers 50 procent minder hoeven in te kopen, aldus de merkfabrikant van dameslaarzen en -schoenen in wijdtematen.

Volgens ceo Carl van der Putten helpt de nieuwe oplossing zowel de winkelier als de klant als zijn merk vooruit: ‘Hoewel 40 procent van de vrouwen niet in standaardmaten laarzen past, besloten veel schoenwinkels wijdtematen de afgelopen jaren uit hun assortiment te halen. Ze bleven te vaak met voorraden zitten’, vertelt hij aan Twinkle. ‘Het gaat nog steeds verschrikkelijk slecht in de branche. Met de Personal Fit Desk, die op een schap maar bijvoorbeeld ook op een tafel kan staan, kunnen winkeliers onze schoenen aanbieden zonder voorraadrisico te lopen. Als de klant schoenen komt retourneren, kan de winkelier ze naar ons terugsturen. Op deze manier wint hij klanten terug die hun heil afgelopen jaren online zijn gaan zoeken.’

Persoonlijke code
In de ‘Personal Fit Desk’ zit een tablet, waarop een mobiele applicatie van JJ Footwear is geïnstalleerd (video). ‘De consument kan samen met een verkoopmedewerker de maten invoeren van de voetlengte, de voorvoetomvang en de kuitomvang’, legt Van der Putten uit. ‘Hierdoor wordt direct de Personal Fit Code van de consument berekend. Vervolgens kan met één druk op de knop onze hele collectie worden bekeken en besteld. De bestelling kan vervolgens thuis bij de consument of in de winkel worden bezorgd.’

Nieuwe businessmodellen
Van der Putten rekent voor dat 16 procent van de schoenverkopen in Nederland inmiddels online plaatsvindt. De verwachting is dat dit aandeel de komende jaren nog flink zal oplopen, tot 27 procent in 2020 (aldus GfK). ‘Business as usual is dan ook geen optie meer’, stelt de ceo, die kijkt naar nieuwe businessmodellen. ‘Door de consument centraal te stellen, zullen de risico’s en kosten lager liggen. De meeste kosten voor schoenwinkeliers zitten in afwaarderingen van de voorraad tijdens uitverkoopperiodes.’ Daar speelt JJ Footwear nu op in.

Twee seizoenen
Als retailers voor twee seizoenen schoenen en/of laarzen inkopen, kunnen ze een Personal Fit Desk op hun vloer krijgen, waarmee ze hun aanbod van JJ Footwear verbreden. Retailers houden per online verkoop in de winkel 30 procent marge over, laat Van der Putten weten. Dat is net zoveel als de commissie die ze ontvangen na een verkoop op Jjfootwear.nl, de eigen webwinkel van het merk. Voorwaarde is dat de webshopper de winkel in kwestie bij zijn aankoop als ‘retail & service punt’ heeft geselecteerd.

Internationale uitrol
JJ Footwear heeft het cross-channelconcept al verkocht aan een winkelketen in Canada. Volgens Van der Putten is er ook belangstelling uit de Verenigde Staten. Hij hoopt de internationale expansie met behulp van investeerders vorm te kunnen geven.