Google toont in zoekresultaten voor producten welke aanbieder een lagere prijs voor een item vraagt dan zijn concurrenten. Zo kunnen consumenten volgens de zoekgigant eenvoudiger zien waar zij de laagste prijs voor een artikel betalen.
De laagsteprijs tool wordt nu alleen nog weergegeven in de product listing ads (PLA) van bepaalde producten. Een blogger van ChannelAdvisor zag het onder andere verschijnen in zoekopdrachten voor een op afstand bestuurbare raceauto (zie afbeelding) en een keukenmachine.
Lager dan bij anderen
De aanbieder met de laagste prijs krijg een notitie onder de productprijs: ‘Price is XX% lower than average online prices.’ Zo kunnen consumenten snel zien waar zij het item het goedkoopst kunnen kopen. Het laagsteprijslabel kijkt niet naar de locatie van de consument (invoerrechten, etc.), maar baseert zich enkel op de prijs van het product in de webwinkel.
Het is nog onbekend wanneer het label ook voor Nederlandse producten wordt doorgevoerd.
Mobiele koopknop
De tool lijkt een nieuw middel in de strijd tegen Amazon. Eerder dit jaar kondigde Google al aan een koopknop te willen introduceren in de zoekmachine. De button verschijnt in betaalde advertenties voor mobiel en leidt de consument naar een checkoutpagina binnen Google.
Ben benieuwd of ze dan ook rekening houden met eventuele verzendkosten, want deze kunnen namelijk ook opgegeven worden in het merchant centre.
@S.D. Dat niet, omdat Google geen koppeling maakt met de locatie van de gebruiker. Dan weet de zoekmachine dus niet welke verzendkosten gelden. Misschien komt dat later nog.
@S.D. in diverse landen zoals Duitsland zijn verzendkosten al verplicht en worden ook getoond in de product listing ads. Vanaf 1 februari wordt dit ook verplicht voor de Nederlandse markt: http://adwords.blogspot.nl/2015/06/2015-update-to-google-shopping-feed.html. Het moet gek lopen wil Google deze data niet combineren bij de prijsvergelijking.
Google zal de komende jaren een enorme slag gaan slaan op het gebied van prijsvergelijkingen