Twinkle | Digital Commerce

Een goed beeldconcept verdient zichzelf terug

2017-05-27
180101
  • 4:24

Het beeld bepaalt de eerste (vaak onbewuste) indruk van een webshop. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over de invulling hiervan. Slim en effectief gebruik van fotografie, film en illustraties leidt tot een hogere conversie. Hoe zet je een krachtig beeldconcept neer en hoe hou je het bij?

Tekst: Irene Bruggeman | Beeld: Twinkle/ BBP Media

Het beeldconcept is een overkoepelend idee over de invulling van het visueel materiaal op een website. Een goed beeldconcept is onderscheidend, versterkt de merkbeleving en wordt consistent toegepast.

1. Maak keuzes
Het productaanbod van een webshop is vaak niet exclusief. Met een onderscheidend beeldconcept zorg je ervoor dat een product bij jou wordt gekocht in plaats van elders. Neem de online pop-up store van het Franse modehuis Hermès. De bijzondere illustraties wekken de indruk dat het hier om zeer exclusieve producten gaat en dat de aanschaf ervan een unieke kans is voor de consument. Het beeld verleidt de bezoeker tot een ontdekkingstocht door het digitale warenhuis. En laat hem zo producten aanschaffen waar hij in eerste instantie helemaal niet naar op zoek was.

Hermès: bijzondere illustraties.

2. Neem producten op
Het beeldconcept vertaalt abstracte merkwaarden naar een concreet idee. Door dit idee zorgvuldig toe te passen kun je een merk versterken. De invulling van het beeldconcept richt zich in eerste instantie vaak op beelden op de homepage en inspiratiedelen van een webshop (bijvoorbeeld lookbooks). Een goed startpunt, maar vergeet niet de weergave van je producten hierin op te nemen!
Een mooi voorbeeld van een webshop waarbij de productfotografie de merkbeleving versterkt is het Zweedse merk Happy Socks. Door de simpele maar effectieve manier van fotograferen en het plaatsen van beelden tegen een gekleurde achtergrond ontstaat een onderscheidend en overzichtelijk beeld dat het eigenzinnige en speelse karakter van het merk versterkt.

Happy Socks: onderscheidend en overzichtelijk.

3. Zorg voor consistentie
Het derde aspect van een goed beeldconcept is consistentie. Consistent beeldgebruik helpt consumenten bij het maken van keuzes, bindt hen aan je merk en zorgt voor een betrouwbare indruk. Consistent beeldgebruik zorgt voor overzicht en rust; belangrijk voor de gehele webshop en op productoverzichtspagina’s in het bijzonder. Veel fabrikanten leveren foto’s van hun producten, maar als jouw webshop meerdere merken verkoopt zullen de beelden allemaal net anders zijn. Dit levert een onrustig overzicht op. En voor het vergelijken van producten onderling is het voor de consument ook prettiger als beelden eenduidig zijn. Het zien van overeenkomsten en verschillen is immers een stuk eenvoudiger wanneer foto’s eenzelfde compositie en belichting hebben!

G-Star: krachtige foto's in combinatie met illustraties.

Klantenbinding
De emotie rond een product is voor consumenten veel doorslaggevender in de beslissing om tot aankoop over te gaan dan het product zelf. Via het beeldconcept kun je zorgvuldig bouwen aan de belevingswereld rond je producten. Dit geeft consumenten houvast en de mogelijkheid om zich met jouw merk te identificeren. Op deze manier zullen zij zich eerder binden aan een webshop dan steeds ergens anders te shoppen.

Websites met een consistente beeldkwaliteit worden bovendien als meer betrouwbaar ervaren. Zeker als je bedrijf alleen online bestaat is dit essentieel. Een mooi voorbeeld hiervan is Airbnb. Deze website was in 2008 bijna failliet. Airbnb maakte in de begintijd gebruik van de foto’s die mensen zelf maakten. De beelden waren vaak rommelig, onscherp en slecht belicht. De organisatie besloot daarom leden gratis fotoservice aan te bieden via een wereldwijd netwerk van fotografen. Resultaat: een consistente, hoge beeldkwaliteit en een enorme conversiestijging.

Airbnb: consistente hoge beeldkwaliteit.

En door slim en creatief met je budget om te gaan is er vaak meer mogelijk dan je denkt. Zo legt Etsy.com de verantwoordelijkheid voor zijn fotografie wel volledig bij zijn gebruikers. Door een aantal randvoorwaarden te scheppen en gebruikers te faciliteren pakt dit toch succesvol uit. Op de site worden particulieren eerst bewust gemaakt van het belang van goede productfotografie. Via een community blog (het ‘verkopershandboek’) worden praktische tips gegeven over hoe je zelf goede productfoto’s kunt maken. Mocht dat toch niet lukken, dan bieden productfotografen op het Etsy-forum hun diensten aan in ruil voor Etsy-producten. Tenslotte wordt er duidelijk gecommuniceerd met welke resolutie de foto’s geüpload moeten worden.

Bijhouden
Minstens zo belangrijk als het invullen van het beeldmateriaal op je website is het bijhouden ervan. Als webshop heb je vaak te maken met seizoensproducten of wisselende campagnes. Om de beleving van je merk eenduidig te houden is het handig om een document op te stellen waarin de regels voor beeldgebruik zo gedetailleerd mogelijk worden omschreven. Zet erin welke principes er achter je concept zitten. Welk verhaal vertellen de beelden van je webshop en welke merkwaarden moeten ze uitdragen? Omschrijf vervolgens de verschillende soorten beeld die voor de webshop worden gebruikt; bijvoorbeeld de belevingsbeelden en de manier waarop je producten in beeld brengt (in context, vrijstaand, de mate van detail). Leg de stijl van fotografie, film, illustratie of een combinatie hiervan vast. Beschrijf ook kleur, compositie, scherpte en eventuele beeldbewerkingen. Bouw een beeldbank op met zoveel mogelijk voorbeelden. Geef ook aan op welke plek op de website en in welke uitsnede de beelden worden toegepast.

Tenslotte
Het beste moment om met een beeldconcept aan de slag te gaan is als je een webshop gaat starten, of aan de slag wilt met een redesign. Het ontwikkelen van het beeldconcept kan dan integraal worden meegenomen in het ontwerp. Het succes van je website valt of staat met de kwaliteit van de content. Door bewust na te denken over je beeldconcept en duidelijke keuzes te maken en vast te leggen zorg je ervoor dat je de beeldkwaliteit van je webshop op een hoog niveau brengt én houdt!

Irene Bruggeman is visual designer bij het internetadviesbureau Jungle Minds.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9-2014.