Twinkle | Digital Commerce

‘De online kracht van Albert Heijn zit in bezorgen’

2017-05-27
180101
  • 1:30

Albert Heijn is en blijft voorlopig de enige supermarktketen die boodschappen bezorgt in bijna heel Nederland. ‘Dat is juist waar we al meer dan 200 miljoen omzet in doen’, aldus Ahold-topman Dick Boer.


Boer deed zijn uitspraken op Radio 1, naar aanleiding van nieuwe kwartaalcijfers. Mede door de goede prestaties van het onlangs opnieuw gelanceerde Ah.nl en Bol.com noteerde de nummer 1 van de Twinkle100 meer omzet en winst dan in het derde kwartaal van vorig jaar.

25 jaar bezorgervaring
Boer zei op de radio dat AH een kwart eeuw ervaring heeft met online boodschappen. ‘Albert Heijn is 25 jaar geleden al begonnen met thuis bezorgen. Alle concurrenten die op de markt komen, doen geen thuisbezorging tot op heden. Dus in die zin hebben we te maken met concurrentie op een klein speelveld, namelijk de Pick Up Points bij de winkel. En onze kracht zit in thuisbezorgen. Heel veel van onze klanten waarderen juist het thuis bezorgen van de producten.’

Click & collect
Andere, veel later ingestapte Nederlandse supermarktketens op de online markt concentreren zich op click & collect. Dat geldt onder meer voor de één na grootste keten, die gisteren begon met boodschappenverkoop op Jumbo.com. Voorlopig biedt Jumbo’s bestelservice slechts uitkomst aan een kleine groep Nederlandse webshoppers.

Jumbo’s afhaalnetwerk
Jumbo hoopt eind volgend jaar zeshonderd winkels in zijn bestand te hebben, die zo goed als allemaal geschikt moet worden voor click & collect. Dan moet 2 tot 3 procent van de Jumbo-omzet uit e-commerce komen, wat neerkomt op al gauw 100 miljoen euro op jaarbasis.

Albert Heijn zal toch enigszins jaloers zijn op het in aanbouw zijnde afhaalnetwerk van Jumbo; de marktleider kwam niet tot afspraken met franchisenemers die Jumbo wel wist te maken over het online kanaal.