Twinkle | Digital Commerce

Ahold vreest Amazon en Whole Foods niet

2017-11-08
42002363
  • 1:31

Dick Boer, ceo van Ahold Delhaize, denkt niet dat de overname van Whole Foods door Amazon het bestaan van zijn Amerikaanse tak Peapod bedreigt. ‘Amazon is nog zoekende hoe het verswaren kan thuisbezorgen.’

De topman vertelt in een interview met Lebensmittel Zeitung onder andere over de concurrentie in de Verenigde Staten, waar Ahold Delhaize multichannel speler Peapod runt. Volgens hem is het zeker niet zo dat de miljardendeal van Amazon en Whole Foods het einde betekent van het veel kleinere Ahold Delhaize-dochterbedrijf. Saillant detail: Peapod verkoopt ook via Amazon’s Alexa.

Logische stap

‘Amazon heeft altijd problemen gehad met de verkoop van verse artikelen’, zegt Boer. ‘Daarom is de overname van Whole Foods een logische stap voor hen. Maar Amazon’s acties in levensmiddelen zijn er vooral op gericht om de traffic in het algemeen te verhogen.’

Volwassen concept

‘Wij zijn zeer goed in staat om te concurreren met Amazon, omdat we al ruim tweeduizend fysieke winkels en een home delivery service in de VS hebben’, gaat hij verder. ‘Daarbij verkoopt Amazon vooral droge producten en duurt het jaren om het volume verder uit te bouwen. Het is veel moeilijker om meer verse artikelen thuis te bezorgen bij klanten. Bij ons kun je je boodschappen met verswaren ook afhalen, waardoor klanten kunnen kopen waar en wanneer ze willen.'

Amazon Go is de toekomst

Boer geeft ook zijn visie op de proef met de Amazon Go-supermarkt. ‘Die winkel is zeker de toekomst. In 2025 zal de gemiddelde winkel zijn uitgerust met technologieën om klanten een soepelere service te kunnen bieden. Zo wordt de klant straks al herkend bij het betreden van de supermarkt en ontvangen zij gepersonaliseerde aanbiedingen.’

Lees ook:
Albert Heijn wil kassaloze supermarkt (6-7-2017)