Twinkle | Digital Commerce

Staples: ‘Progressie boven perfectie nieuw mantra’

2017-05-27
180101
  • 1:35

Om snel en internationaal een nieuw platform live te brengen, heeft Staples geleerd voortgang boven perfectie te stellen. ‘Het is ons nieuwe mantra’, vertelde Willem Vos op het B2B E-commerce Congres. De Nederlander is verantwoordelijk voor Staples' Europese e-commerce activiteiten.

Staples werd in 1984 opgericht. Het bedrijf is met verschillende kanalen goed voor een jaaromzet van 24 miljard dollar. Vos heeft de taak om het online omzetaandeel op ons continent te doen groeien. Daartoe werden de afgelopen periode steeds nieuwe landensites in de lucht gebracht, die draaien op hetzelfde platform uit eigen keuken.

Standaardisatie
‘We hebben gekozen voor standaardisatie’, vertelde Vos vanochtend in Houten. ‘We zijn afgestapt van de lokale martktbenadering. In alle landen doen we in beginsel hetzelfde, tenzij er reden is om lokaal af te wijken. Denk aan taal, betaalmethoden en legal issues. Op die manier kunnen we binnen 14 weken van start gaan in een land, inclusief nieuwe processen en organisatie.’

Vaart erin
Vos noemt de aanpak ‘misschien onorthodox’, maar hij benadrukt dat alle besluiten bij Staples datagedreven zijn én dat binnen zijn bedrijf nauw wordt samengewerkt tussen de business en it. Snelle introducties en dito aanpassingen zijn echter nodig om de vaart erin te houden. Vos: ’80 procent is meestal goed genoeg om te beginnen.’

Transitie
Staples is volgens Vos bezig de transitie te maken naar een online bedrijf, wat een ander DNA vereist. ‘We koppelen centralisatie ofwel standaardisatie nu aan specialisatie, waarbij we de verschillende processen, functies en mensen veel meer integreren in online klantgeoriënteerde teams’, zei hij onlangs in gesprek met Twinkle.

Personalisatie
Staples, een van de grootste online retailers ter wereld, maakt veelvuldig gebruik van data om de b2b-kopersbeleving online te personaliseren. Vos daarover: ‘We zien hoe de omzet en de conversie verbeteren door toegenomen relevantie. We targeten op profielen, bedienen klanten op basis van hun eerdere gedrag en onze aanbiedingen worden relevanter door predective marketing.’