Anouk Beeren startte vijf jaar geleden met de uitrol van e-commerce bij Deli XL. Nu zet de groothandel de volgende stap. Over drie jaar moet de meeste omzet van marktplaatspartners komen. ‘We worden veel meer de spin in het web dan een onderdeel van de keten.’
Dat vertelt Beeren in de aanloop naar haar presentatie op het B2B E-commerce Congres in Houten. Aan haar hand zette Bidvest Deli XL (de volledige naam, verwijzend naar de Zuid-Afrikaanse eigenaar) de stap naar e-commerce. ‘Dus niet zomaar een bestelplatform, maar echt e-commerce. Met een klantcirkel, waar online inspiratie, online advies, online bestellen én online service deel van uitmaken. Het gaat ons om toegevoegde waarde, wat je als particuliere klant ook in de retail wil ervaren. Zoveel verschil zit er niet tussen b2b en b2c. Alleen zijn advies en service bij b2b belangrijker voor de customer lock in.’
Digitaal ook in b2b het nieuwe normaal
Deli XL was er dus vroeg bij met e-commerce. Vorig jaar kwam de online omzet uit op 550 miljoen euro. Inmiddels tekent het web voor 90 procent van de omzet van de groothandel. ‘Digitaal is ook in b2b het nieuwe normaal’, zegt Beeren. ‘E-commerce was een usp (unique selling point, red.), maar het wordt een soort commodity nu de concurrentie ook stappen zet. Omdat we onze voorsprong willen behouden, geven we nu invulling aan een open platform; Bidvest Deli XL faciliteert een online horecamarktplaats. We hebben onze architectuur én cultuur er al op aangepast: van keten naar netwerk.’
Marktplaatspartners
Deli XL zet de poorten gefaseerd open voor aanbod van externe aanbieders. Op de marktplaats kunnen zowel bestaande als nieuwe leveranciers terecht. Ze tekenen zelf voor de levering, de prijsstelling en hun online etalage op Delixl.nl. Nu al komt veel versassortiment van marktplaatspartners, onder andere door een koppeling met Deli XL’s eigen platform Vers247.nl. ‘Je kunt je voorstellen dat we straks terrasmeubels voor de horeca kunnen aanbieden via een partnership. Of dat Staples zijn assortiment of delen daarvan via ons gaat verkopen’, schetst Beeren. ‘Voor 2018 mikken we op 60 procent meer jaaromzet, dankzij de marktplaats. Die zal dan voor een ruime meerderheid van onze totale inkomsten tekenen. Voor onze eigen groothandelsactiviteiten gaan we misschien ook wel gebruik maken van andere platforms, Amazon bijvoorbeeld. Maar dat is nog maar een denkrichting.’
____________________
B2B E-commerce Congres
Het B2B E-commerce Congres vindt op 15 oktober plaats in Houten, onder dagvoorzitterschap van Esther van Rijswijk. Het is het enige evenement in Nederland dat specifiek is gericht op de uitdagingen van b2b e-commerce professionals. Tot de andere sprekers behoren Gijs van den Broek van de ambitieuze nieuwe Nederlandse b2b-marktplaats WeMarket, thought leader Anatoly Roytman van Accenture Interactive en Rob Helderman van Royal Brinkman. Meer informatie over het congres vindt u hier.
____________________
Mooie opzet. Gegeven de media wint het netwerk inderdaad veld op de keten. Naar mijn mening vervangend daar waar velen het netwerk nog beschouwen als complementair.