Twinkle | Digital Commerce

Ondernemen: experimenteren of richting kiezen?

2017-11-08
180101
  • 2:44

‘Startende webondernemer blogt over haar ervaringen’. Dat was de belofte toen ik ruim twee jaar geleden begon met bloggen. Inmiddels begin ik wat ‘oud’ te worden om me nog starter te noemen.


Maar om nou te zeggen dat alles in kannen en kruiken is, dat het beleid vast ligt en besloten is, dat er niets meer hoeft te veranderen en dat alles helemaal is zoals het moet zijn… Nou nee. Want ondernemen, heb ik geleerd, is experimenteren. Je merkt dat iets aanslaat, je probeert eens wat nieuws en het blijkt te werken. Dan ga je in die richting verder.

Shop-in-shop
Zo merkte ik dat de combinatie van de online webshop met mijn shop-in-shop op de Overtoom in Amsterdam goed werkt. Voor mij is het een extra verkooppunt en reclame voor de webshop. Voor deze Plantage Boekhandel ben ik een toegevoegde waarde: ik breng mijn expertise en accurate kennis van gifts en verschillende merken in, neem zelf het risico van voorraad en de boekhandel betaalt pas nadat de spullen verkocht zijn. Voor beide partijen een goede oplossing.

Maar vaak is het ook anders. De retailer heeft het al niet gemakkelijk en vindt het dan ook lastig winst te ‘delen’. Wat wel vaak voorkomt is dat een winkel tijdens de opstartperiode graag wil samenwerken. Omdat er nog niet genoeg geld voor een uitgebreid assortiment is bijvoorbeeld, of omdat er nog geen ervaring is met welke artikelen goed lopen. In zo’n geval ga ik een tijdelijke samenwerking aan, van bijvoorbeeld een half jaar. Mijn merk is dan steeds ergens anders zichtbaar en mensen kunnen op verschillende plekken met mijn webshop kennis maken. Ook een interessant concept, dus waarom niet een soort tijdelijke ‘pop-up store-in-store’ worden.

Kerstpakketten
Zo zijn er wel meer ideeën. Vorig jaar deed ik mee aan een pitch voor een kerstpakket. Dat leverde bijzonder leuke resultaten op, die smaken naar meer. Zal ik me dan toch meer op cadeaupakketten gaan richten? Of is het juist mijn eigen merk dat meer aandacht moet krijgen?

Cadeaus
Naar aanleiding van menig beursbezoek in binnen- en buitenland ben ik op de hoogte van het brede cadeau-assortiment dat er geboden wordt. Maar ik weet dus ook waar het in gebreke blijft, waar kwaliteitsaanbod nog best aangevuld zou kunnen worden. Zo zit ik vol inspiratie om mijn eigen merk uit te breiden met nieuw assortiment in eigen productie. Maar dat vergt tijd en gaat langzaam. Zou het beter zijn om me daar op te storten, aan die shop-in-shops minder aandacht te besteden en de kerstpakketten links te laten liggen? Het is een idee…

Of toch meubels
Tegelijkertijd merk ik dat meubels bij Gifts By Beel soms erg goed aanslaan. Af en toe waag ik het om een duur, mooi en groot artikel in te kopen. Een groter risico, maar als je verkoopt ook meteen veel meer opbrengst natuurlijk. Zou het beter zijn me meer op de woonartikelen te storten en minder maar duurder te verkopen?

Experiment
Kort en goed: de tijd vordert, er gebeurt veel, en ik ga vooruit. Maar ik voel me nog steeds startende, want mijn experiment is nog niet voltooid. Of is dat gewoon wat ondernemen is? Elke dag biedt nieuwe mogelijkheden, nieuwe kansen, elke dag kunnen ideeën goed of slecht uitpakken, word je verrast of word je voorgevoel juist bevestigd. Het blijft een vraag, het blijft zoeken en uitproberen. Saai is het in elk geval nooit.