Nederlandse webshoppers kunnen inmiddels boodschappen afhalen op meer dan vierhonderd locaties. Dat is ruim twee keer zoveel als een jaar geleden. Onder andere Spar, Ekoplaza, Hoogvliet en Deen investeerden in click & collect.
Distrifood maakte een inventarisatie van het aantal afhaalpunten van tien ‘prominente supermarktketens’, op basis van door de ketens zelf gepubliceerde informatie. Inmiddels zijn er ongeveer net zoveel afhaalplekken als er gemeenten zijn in Nederland.
‘De snelle groei in het afgelopen jaar is vooral te danken aan de grootschalige uitrol van het afhalen in de winkel zelf bij enkele partijen’, wijst Distrifood op de activiteiten van onder meer lijstaanvoerder Spar (85 locaties), Ekoplaza, Hoogvliet en Deen, waarover u eerder heeft kunnen lezen op deze site.
Albert Heijn
Albert Heijn heeft een aantal losse Pick Up Points, maar voorlopig zullen er alleen afhaalpunten in de eigen winkels bijkomen. De boodschappen daarvoor worden verzameld in een van de drie speciale fulfilmentcentra voor AH’s online orders. Een groeiend aantal franchisers van de marktleider verkoopt inmiddels online op een eigen domein, buiten Albert Heijn om. Zij picken hun orders wel gewoon in hun winkels.
Jumbo
Het aantal afhaalpunten voor boodschappen zal over een jaar vermoedelijk weer zijn verdubbeld, als Jumbo click & collect in zijn supermarkten gaat faciliteren. De Brabantse keten zal daarnaast ook een beperkt aantaal losse afhaalpunten (‘solo’) opzetten en op termijn wil Jumbo ook boodschappen gaan bezorgen. Net als Albert Heijn kiest Jumbo voor centrale fulfilment van weborders. Plus Supermarkten test momenteel vier verschillende varianten van afhaalpunten, die begin volgend jaar beschikbaar moeten komen.
Lees ook:
- Webshopper laat boodschappen liefst bezorgen (12 september 2014)
- 'Online aandeel in boodschappenmarkt verdriedubbeld’ (10 september 2014)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Aantal afhaalpunten voor boodschappen ruim verdubbeld
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.