Spar kondigde onlangs een samenwerking aan met Adyen, waardoor online bestelde boodschappen makkelijk aan de deur kunnen worden afgerekend. Het is een van de vele stappen die de buurtwinkelketen zet op het terrein van e-commerce. De plannen zijn groot.
Tekst: Arjan van Oosterhout
Spar startte vorig jaar, net nadat Richard Beukeboom bij de keten begon als e-commerce manager, een pilot met online verkoop. Op basis van de ervaringen met de eerste zeven gebruikers haakten in september zo’n vijftig ondernemers aan op het Magento-platform. ‘In batches van tien tot vijftien winkels rollen we e-commerce de komende periode verder uit’, aldus Beukeboom.
Bezorgen en afhalen
Spar-ondernemers zijn niet verplicht om de online verkoopmodule aan hun winkel te koppelen. Als ze dat doen, moeten ze zowel gratis afhalen in de winkel als bezorgen aan huis faciliteren, dat laatste voor het vaste bedrag van 4,95 euro bij orders tot 50 euro (daarboven gratis). De franchisers verkopen alleen producten online die ze op dat moment op voorraad hebben in hun winkel, van waaruit de fulfilment plaatsvindt. Ze beschikken ieder over een eigen domein (zie bijvoorbeeld Lange.spar.nl), waar bezoekers van Spar.nl via een postcodechecker heen worden geleid. Op dit moment verkoopt ongeveer een vijfde van de Spar-ondernemers online. ‘Als je met een passer een straal van tien kilometer trekt om alle winkels, dan dek je zo goed als heel Nederland’, aldus Beukeboom over het online afzetpotentieel. Ondernemers kunnen zelf bepalen tot hoe ver ze orders uit willen rijden. ‘Exclusiviteitsrechten zijn er niet.’
Shuttle
De online verkopende franchisers tekenen dus zelf voor de bezorging van orders, in drie verschillende tijdvakken. De klant betaalt aan de deur, sinds kort via Shuttle. Dat is een klein apparaatje dat de Nederlandse payment service provider Adyen op de markt heeft gebracht en dat communiceert met de smartphones van bezorgers. ‘De klant voert zijn of haar pinpas in, betaalt en ontvangt een transactiebewijs via de mail’, legt Beukeboom uit. ‘Voorheen pinden webshoppers ook aan de deur bij de bezorging, maar de modules van de banken zijn relatief duur. Adyen biedt tegen een geringe hardware-investering een flexibele en schaalbare oplossing. Bovendien kunnen we met Adyen op termijn ook creditcardbetalingen en iDeal gaan aanbieden’, aldus Beukeboom. Op dit moment kunnen klanten nog niet online afrekenen, alleen aan de deur of in de winkel.
Plannen
Sinds zijn aanstelling bij Spar probeert Beukeboom e-commerce ‘van een project naar een afdeling’ te begeleiden. Same day delivery, met tijdvakken van één uur, staat op het wensenlijstje voor later dit jaar. Net als de optie voor ondernemers om een lokaal assortiment van boerderijen of telers aan hun webaanbod toe te voegen. Beukeboom wil de pilot met De Buren, voor het afhalen van boodschappen in kluisjes, gaan uitbreiden en hij denkt dat de Spar-winkels door hun locatie ook geschikt zouden kunnen zijn als afhaalpunt van weborders bij bijvoorbeeld Hema of Blokker. ‘Die zijn meestal niet te vinden in de dorpen waarin onze ondernemers werken.’
Attent
Het is de bedoeling dat op termijn ook de zusterformule Attent (circa honderdtwintig winkels) en een vijftigtal neutrale ondernemers (met Spar-assortiment) starten met online verkoop. Genoeg werk aan de buurtwinkel voor Beukeboom.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2014.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Spar: grote plannen met e-commerce
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.