Twinkle | Digital Commerce

Het fiasco van het afhaalpunt

2025-01-06
1000562
  • [opinie]
  • 1:57

Afhaalpunten zijn één grote mislukking. Ze werden ons verkocht als dé oplossing voor het bezorgdilemma. Minder bezorgkosten, flexibeler voor de klant, beter voor het milieu. Klinkt fantastisch, toch? Maar de praktijk is een stuk minder rooskleurig.

Het blijft me verbazen dat e-commercebedrijven zo hard blijven inzetten op dit model. Onder het mom van ‘serviceverbetering’ en ‘bewust keuzes maken voor de hele bezorgketen’ wordt de klant verleid om zijn pakket gratis of tegen een lagere prijs op te halen, terwijl voor thuisbezorging (meer) betaald moet worden. Ironisch genoeg blijkt uit onderzoek dat consumenten hier helemaal niet op zitten te wachten. Wat willen ze wel? Gewoon goedkope bezorging, het liefst aan de voordeur.

We blijven onszelf wijsmaken dat het afhalen van pakketten de goedkoopste en meest milieuvriendelijke optie is. Want de bezorger komt toch dagelijks langs het afhaalpunt. Klinkt efficiënt, maar niets is minder waar. In de praktijk stapelen ongeclaimde pakketten zich in hoog tempo op bij afhaalpunten. Dagelijks zie ik hoe mensen hun bestellingen simpelweg vergeten op te halen. Het resultaat? Torenhoge retourkosten, chaotische afhaalpunten en medewerkers die de dupe worden van dit falende systeem.

Te laat
Een tijd geleden stond ik zelf bij een afhaalpunt, en de man voor mij wachtte geduldig tot de medewerker zijn pakket vond. Helaas, geen succes. ‘Vreemd’, zei de medewerker, ‘heb je wel een e-mail gehad?’ De man vond de mail snel, en het probleem werd duidelijk: hij was te laat, en het pakket was alweer retour gegaan. ‘Wat balen’, mompelde hij, en liep vervolgens laconiek de deur uit met de woorden: ‘Dan bestel ik het toch gewoon opnieuw.’ En deze man is echt niet de enige. Toen ik aan een pakketpunteigenaar vroeg hoeveel pakketten weer retour gaan omdat de termijn is verstreken, vertelde hij dat karren vol ongeopend worden teruggestuurd.

Nieuwsgierig stuurde ik een bericht naar een e-commercemanager met de vraag of zij bijhouden hoeveel pakketten er vanuit afhaalpunten retour gaan. De reactie? Geen enkele data over beschikbaar. Veel bedrijven laten de pakketten terugsturen naar fulfilment centra, waar ze in de normale retourstroom terechtkomen, met alle bijbehorende kosten. En daarmee verdwijnt ook cruciale informatie.

Vermeend duurzaam
Ondertussen wordt vooral de jongere generatie aangetrokken door afhaalpunten, gelokt door het vermeende duurzame imago. Maar laten we eerlijk zijn: dat 'groene' label is vaak niet meer dan slimme marketing. Afhaalpunten zijn de groene belofte die de e-commerce zichzelf heeft voorgehouden, zonder kritische vragen te stellen.