Onder leiding van Willem Vos lanceert Staples in hoog tempo nieuwe websites voor de Europese landen waarin het actief is. Vandaag zijn het er weer vijf: Noorwegen, Zweden, Denemarken, Frankrijk en België: ‘Ik ben bezig om een Europees fundament te leggen, waar we straks andere dingen op kunnen bouwen.’
Vos is hoofdverantwoordelijk voor de Europese e-commerce activiteiten van Staples, groot geworden in kantoorartikelen. In Twinkle noemde hij zichzelf twee jaar geleden een ‘ambassadeur online denken’. Eind oktober spreekt de Nederlander in Amerikaanse dienst op het B2B E-commerce Congres in Houten.
Standaardisatie en specialisatie
‘Mijn opdracht is om de online omzet in Europa significant te laten groeien’, zegt Vos in de aanloop naar zijn presentatie. ‘Het is niet eenvoudig om dat op Europese schaal te doen, vooral omdat Staples op dit continent gegroeid is door overnames van verschillende bedrijven. Bij een overname neem je niet alleen de business over, maar ook de systemen, processen en de mensen. Elk van die bedrijven treedt op zijn eigen manier de markt tegemoet. We zijn nu bezig om de transitie te maken naar een online bedrijf en dat vereist dat we ook een online DNA ontwikkelen. We koppelen centralisatie ofwel standaardisatie nu aan specialisatie, waarbij we de verschillende processen, functies en mensen veel meer integreren in online klantgeoriënteerde teams.’
Relevantie
Inmiddels is een groot aantal landen al overgestapt op het nieuwe Europese e-commerce platform van Staples, waaronder Nederland. Vos: ‘We zien daar onder andere hoe de omzet en de conversie verbeteren door toegenomen relevantie. We targeten op profielen, bedienen klanten op basis van hun eerdere gedrag en onze aanbiedingen worden relevanter door predective marketing.’
Marketplace
Customer centric en data driven zijn sleutelbegrippen voor Vos, die eind volgend jaar ook mobiele optimalisaties en apps wil hebben ontwikkeld voor Staples in Europa. Verder werkt het bedrijf, al goed voor honderden miljoenen online omzet op ons continent, aan uitbreiding van het assortiment. ‘In navolging van de VS willen we ook hier veel meer aanbod gaan bieden. Denk aan miljoenen sku’s, in plaats van de tien- tot twintigduizend die we nu hebben. We gaan daarvoor externe partijen toevoegen aan het platform, een Europese marketplace is in de maak. Ook daarvoor is het essentieel dat onze basis goed is.’
B2B E-commerce Congres
Het B2B E-commerce Congres vindt op 28 oktober plaats in Houten, onder dagvoorzitterschap van Ben van der Burg. Het is het enige evenement in Nederland dat specifiek is gericht op de uitdagingen van b2b e-commerce professionals. Er zijn sprekers van onder andere Staples, Manutan, Elsevier, Nuon, NXP en Proforto. Het hele programma vindt u hier.
Lees ook:
- Justin King: ‘Digitale revolutie ophanden in b2b’ (18 september 2014)
- Elsevier: ‘Zakelijke klanten zijn ook consumenten’ (12 september 2014)
- Proforto: ‘Over drie jaar verkopen we in heel Europa’ (8 september 2014)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Willem Vos (Staples): 'Het begint bij een robuust platform'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.