Twinkle | Digital Commerce

Wijnvoordeel.nl groeit in een krimpende markt

2017-05-27
180101

Wijnvoordeel.nl verkoopt wijn zonder poespas, maar met veel kennis van het product. De webshop achter de slogan ‘Sodeknetter wat voordelig’ viert dit jaar zijn vijftienjarig bestaan en is volgens managing director Jacco Oosterhof nog lang niet uitgegroeid.

Tekst: Marit Smits

Wijnvoordeel.nl doet het niet gek in een krimpende Nederlandse wijnmarkt. Jullie noteerden in 2013 een totale omzetstijging van 20 procent en tikten de 50 miljoen euro aan. Hoe krijgen jullie zoveel Nederlanders aan de wijn?
‘De Nederlandse consument is kritischer geworden. Vroeger gooide iedereen tijdens het boodschappen doen snel wat huiswijn in de boodschappenmand, maar tegenwoordig verdiepen consumenten zich meer in wijn en zijn zij geïnteresseerd in de verschillende wijnsoorten en de smaken die daarbij horen. Ze komen bij ons terecht, omdat wij wijn met een verhaal verkopen voor een scherpe prijs en die ook nog eens thuisbezorgen. Een verschil met supermarkten is dat wij vaak witte en roséwijnen verkopen van de meest recente jaargang, zodat de wijnen nog heerlijk fruitig zijn, terwijl je in slijterijen en supermarkten vaak alleen oudere jaargangen aantreft, omdat de rotatie niet voldoende is. Zonde, want dit soort wijnen moet je juist zo jong mogelijk drinken. Daarbij hebben wij wijnadviseurs in ons klantenserviceteam die de klant kunnen adviseren over welke wijn het beste past bij zijn wensen.  Consumenten kunnen bij ons aan de hand van de “wijnkeuzehulp” hun wijn kiezen bij bijvoorbeeld kip of salades, of sorteren op de smaak van de wijn en soort gelegenheid.’

Jullie hebben ook online concurrenten die omzet van jullie afsnoepen. Hoe onderscheiden jullie je van die partijen?
‘We verkopen zonder poespas en met een excellente service. Dat betekent dat we ons richten op de verkoop van wijn en geen producten als kurkentrekkers en wijnglazen in het assortiment hebben. De combinatie van gerenommeerde wijnen en een goede service richting onze klanten zorgt ervoor dat klanten graag terugkomen.’

Hoe kunnen jullie de prijs van wijnen zo laag houden?
‘We zijn onderdeel van de Baarsma Wine Groep, waardoor we met alle grote contracten met leveranciers mee kunnen doen. Onze wijn kunnen wij eenvoudig bestellen en dan met een grote order van de Groep mee laten komen. We hebben dus voordeel op logistiek vlak en we zijn daarbij een kleine organisatie die slim inkoopt.’

In de vijftien jaar dat jullie bestaan zijn jullie ook al meerdere malen over de grens gegaan. Eén van die nieuwe landen is Frankrijk, maar daar zijn jullie inmiddels gesloten. Waarom was het daar niet gelukt?
‘Wij dachten in 2007; als het in Frankrijk lukt, dan lukt het ons overal. De verkoop ging goed, maar we werden enorm tegengewerkt door de overheid die het niet leuk vond dat wij buitenlandse wijn importeerden. We hadden al na drie maanden de fraudepolitie op de stoep staan. Fransen zijn erg streekgericht en Fransgericht, dus buitenlandse wijnen moeten “in het geheim” worden gekocht. Daar was de blanco leveranciersdoos die wij bij onze klanten bezorgen natuurlijk ideaal voor, maar de kosten voor Frankrijk werden te hoog, waardoor we toch besloten daar te stoppen. Ook zijn we in Denemarken en Groot-Brittannië een tijdje actief geweest, maar we hebben na een paar jaar ook besloten om hier niet verder te gaan. In Groot-Brittannië moesten we bijvoorbeeld erg hard vechten in een markt met veel concurrentie. Op basis van winstgevendheid was het voor ons daarom verstandiger om te sluiten en ons te richten op onze andere landen.’

Wanneer is een land ‘wijnklaar’?
‘Op dit moment zitten we in Nederland, België, Duitsland en Zwitserland. In Oostenrijk loopt nu een pilot en Oost-Europa staat bovenaan de uitbreidingslijst. Wij bekijken voor een nieuw land de eerdere bevindingen van de exporteurs van de Baarsma Wine Groep en combineren dat met rapporten uit de markt over de logistiek in het land en de e-commerce ontwikkelingen. Vooral de last mile is belangrijk, de logistiek moet gewoon goed geregeld zijn. Een land als Polen zou je niet gauw associëren met wijn, maar het is een interessante markt voor ons. Wij startten in Nederland in een periode dat mensen het een gek idee vonden om wijn online te bestellen. In die fase bevindt Polen zich nu, waardoor wij daar kunnen pionieren. We verzenden alles vanuit ons dc in Friesland. In het verleden hebben we in België en Duitsland nog een magazijn gehad, maar deze bleken niet noodzakelijk te zijn.’

Bestaat er een kans dat jullie in de toekomst ook in de winkelstraat te vinden zijn?
‘Voor 2015 hebben we een pop-up store in de grotere steden op de planning staan. Mensen willen toch de wijn vastpakken of zelfs even proeven. Om die reden hebben we onlangs ook een kortingscodeactie gehad waarbij we mensen voor een laag bedrag wijn lieten bestellen. Wijn moet je eerst proeven waarna je over Wijnvoordeel.nl vertelt aan vrienden of buren. Dit werkt natuurlijk het beste wanneer je de flessen al in huis hebt. Nederland is nu nog ons ‘grootste’ land in omzet, maar in 2015/2016 zal Duitsland op hetzelfde niveau komen of Nederland voorbij streven. Daar ligt een hoop potentie. Voor dit jaar verwachten we in ieder geval met minimaal 25 procent te groeien.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2014.