Nederlandse consumenten doen hun online boodschappen veel minder vaak op mobiele apparaten dan consumenten in Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland. De desktop is, anders dan in deze landen, hier nog steeds veruit het meest gebruikt.
Dat blijkt uit onderzoek van SyndicatePlus, dat 250 consumenten uit genoemde landen interviewde over het online bestellen van boodschappen.
Mobiel gebruik
Van de Nederlanders gebruikt 88 procent de desktop voor de online boodschappen en 48 procent mobiele apparaten. In Groot-Brittannië is dit respectievelijk 51 procent en 89 procent. Ook Fransen (48 procent en 61 procent) en Duitsers (46 procent en 59 procent) zijn veel meer op mobiel gericht dan Nederlanders.
Tablet minst populair
Opvallend is dat de totale groep uit de vier landen vaker een smartphone inzet bij het boodschappen doen (28 procent) dan een tablet (26 procent).Samen worden zij als categorie ‘mobiele apparaten’ bijna even vaak gehanteerd als de desktop (59 procent), waarvan het percentage omhoog is gedrukt door de Nederlandse respondenten. 13 procent van de consumenten gebruikt de apparaten door elkaar heen tijdens één shopsessie.
Winkelcriteria
Nederlandse consumenten stellen in vergelijking met hun mede-Europeanen meer eisen aan een online boodschappenplatform. Over het algemeen (de vier landen tezamen) worden de hoogte van de productprijzen (60 procent) en de grootte van het online assortiment (53 procent) als hoofdcriteria gehanteerd om wel of niet voor een online boodschappenplatform te kiezen, gevolgd door de bezorgkosten (42 procent).
Eisenpakket
Consumenten uit Groot-Brittannië en Duitsland hechten de meeste waarde aan genoemde criteria, Fransen willen vooral rijke productinformatie op een online boodschappenplatform vinden en waar voor hun geld krijgen. Nederlanders (meer dan 60 procent) hebben een heel eisenpakket met daarin een combinatie van de hoogte van de productprijzen, de grootte van het assortiment, de interface van het platform en de snelheid waarmee online boodschappen worden bezorgd.
Het volledige onderzoek ‘The Online Grocery Shopper’ van SyndicatePlus is na aanmelding hier te downloaden.
Lees ook: Albert Heijn komt rond jaarwisseling met tablet-app (23-9-2014)
Zo vreemd is dat natuurlijk niet. Ten eerste is er niets zo 'local' als retailiing, waar elk land, vanuit cultuur en infrastructuur, zo zijn eigen manier van boodschappen doen en winkelen heeft.
Verder is er bijna geen land te vinden waar zo snel en breed de ICT is geaccepteerd. Als gevolg zijn al heel lang mensen gewend aan het kopen op het internet, lang voor er zoiets was als een iPhne of iPad. In het buitenland heeft het internet juist 'toegeslagen' door de komst van mobiele apparaten.
Wat daarbij een rol speelt is de buitengewoon geringe adaptatie van die nieuwe technieken door onze vaderlandse retailers. Veel verder dan een webshop of afhaalpunt reikt hun fantasie niet. Kortom, wat wil je eigenlijk in die winkel doen met je tablet?