Twinkle | Digital Commerce

Zeven op tien Nederlanders doen kerstaankopen via mobiel

2018-11-29
1024512
  • [nieuws]
  • 1:07

Online winkelen op de smartphone is populair onder Nederlanders: 27 procent shopt minstens één keer per week via de mobiel. Met name doordeweekse avonden zijn geliefde winkelmomenten.

Dat blijkt uit onderzoek van Innofact in opdracht van Mastercard in twaalf Europese landen, waaronder Nederland. Daaruit bleek onder meer dat 70 procent van de Nederlanders kerstcadeaus mobiel aanschaft en 79 procent van de Nederlanders daar het liefst thuis naar op zoek gaat, met name doordeweeks van 17:00 uur tot 21:00 uur; in het weekend wordt bij voorkeur minder gekocht via de smartphone.

Verschuiving

Volgens de onderzoekers bestaat bijna een kwart - 24 procent - van het totale digitale winkelvolume in Europa uit mobiel shopverkeer. 65 procent van de Nederlanders maakte in de afgelopen twaalf maanden gebruik van een mobiele applicatie om online te winkelen.

'We zien in de resultaten dat zelfs kerstinkopen doen verschuift naar mobiel, omdat mensen hun vrije tijd gebruiken om cadeaus thuis of tijdens het woon-werkverkeer te kopen', zegt Arjan Bol, Country Manager Mastercard Nederland. Consumenten in ons land gaven aan vooral prijs te stellen op snelheid (37 procent) en kopen met één klik (22 procent) bij het winkelen via hun smartphone.