Twinkle | Digital Commerce

Wehkamp.nl: 'Terugtrekking Beslist.nl los van pixeldiscussie'

2017-05-27
180101

Hoewel Wehkamp.nl niet blij is met de conversiepixel van Beslist.nl, is discussie daarover geen reden geweest om producten terug te trekken van de het advertentieplatform. Dat laat Wehkamp.nl bij monde van woordvoerder Dirk van den Bogaart weten aan Twinkle.

Emerce schreef vanochtend dat Wehkamp.nl tienduizend producten van Beslist.nl heeft gehaald. De vaktitel relateerde het besluit aan het cost per sale-model (cps) dat de vergelijker momenteel uitrolt. ‘Wehkamp in protest tegen Beslist.nl om nieuw verdienmodel’, kopte Nu.nl vervolgens.

Los van elkaar
Het één staat echter los van het ander, verduidelijk Van den Bogaart: ‘Het is niet zo dat we die producten van Beslist.nl hebben gehaald om aan hen en de rest van de wereld onze onvrede te laten blijken. Wehkamp.nl heroverweegt zijn marketingkanalen continu, zoals Beslist.nl ook continu kleine wijzigingen doorvoert aan zijn afrekenmodel. Ons besluit hangt samen met iets anders, dat Beslist.nl al heeft doorgevoerd, iets technisch.’

Cost per sale
Dat laat onverlet dat Wehkamp.nl niet te spreken is over de conversiepixel die Beslist.nl verplicht wil(de?) stellen voor adverteerders, in het kader van het cps-model. Alexander van Slooten,
marketing technology director bij Wehkamp.nl, zei daarover eerder tegen Twinkle: ‘Als Beslist.nl vasthoudt aan het nu voorgelegde cps-model, zullen wij met ze stoppen.’

Van Slooten wees erop dat Beslist.nl met de vergaarde data gerichter kan targeten: ‘Het begint al op Beslist.nl zelf: de ranking van zowel de producten op de overzichtspagina’s als van de retailers op de productpagina zal bepaald worden door de conversie. Daarnaast weet Beslist.nl bijvoorbeeld precies wat de conversie is van een productpagina en wat het als optimum kan bieden in Google. Voor grotere retailers is het dan alsof je met jezelf aan het concurreren bent.’

Commissie over bruto verkopen
Van Slooten voegde toe dat de voorgestelde Beslist.nl-tarieven voor veel categorieën ‘veel te hoog’ zijn en dat de marges bij eventuele retouren al snel ‘verdampen’. Het stoort hem bovendien dat Beslist.nl een percentage wil gaan rekenen over de bruto verkopen. Bij een retour is Wehkamp.nl daardoor toch commissie kwijt aan Beslist.nl.

Alternatief voor pixel?
Ook Fonq.nl, Coolblue en Bol.com lieten Twinkle weten geen conversiepixels van Beslist.nl op hun sites te zullen plaatsen. Beslist.nl-directeur Kees Verpalen, die de pixel onder andere op deze site fel verdedigde, liet eerder deze week weten dat de soep mogelijk toch niet zo heet wordt gegeten: ‘Als zo’n conversiepixel voor verschillende partijen niet de oplossing is, komen we met een alternatief’, zei hij tegen Webwinkel Weblog.
 

UPDATE 1, 11.00 UUR: BESLIST.NL LAAT CONVERSIEPIXELPLICHT VALLEN
Nu.nl sprak met Leon Kramer, de COO van Beslist.nl. Zijn input is toegevoegd aan het eerdere bericht van de nieuwssite. Kramer laat weten dat Beslist.nl webwinkeliers niet zal dwingen de pixel te plaatsen, afrekening per klik blijft mogelijk: 'We willen graag iedereen naar het nieuwe model overzetten, maar webwinkels mogen blijven kiezen voor betalen per klik waarbij geen pixel wordt geplaatst.'


UPDATE 2, 11.45 UUR: CONVERSIEPIXELPLICHT BLIJFT VOOR CPS (VOORLOPIG)
Leon Kramer verduidelijkt aan Twinkle dat de conversiepixelverplichting blijft gelden voor het cps-model, althans vooralsnog. Die verplichting is er niet bij cpc en voorlopig blijft het dan ook sowieso mogelijk om op basis van kliks af te rekenen bij de vergelijker. Of dat op langere termijn zo blijft is niet waarschijnlijk. Kramer: 'Uiteindelijk willen we iedereen omkrijgen naar cps en we willen geen klanten verliezen. We gaan in gesprek om te kijken hoe we dat op een goeie manier kunnen oplossen, waarbij we in voorkomende gevallen zullen kijken naar eventuele alternatieve meetmethodes. We hebben nu een hybride model en dus kunnen webwinkeliers die al langer klant zijn bij ons nog op basis van kliks met ons afrekenen. Maar uiteindelijk willlen we cpc uitfaseren. Voor nieuwe klanten is er sowieso nog maar een smaak en dat is cps.'