PostNL heeft de standaardtarieven voor pakketverzending verhoogd. Zo ligt het basistarief voor binnenlandse pakketten vanaf vandaag 20 eurocent hoger. Ook het verzenden van aangetekende pakketten en pakketten met verzekerservice is duurder geworden.
De prijsverhogingen vallen binnen de wettelijke bandbreedtes, heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) eerder vastgesteld. Voor wijzigingen aan diensten die vallen onder de Universele Postdienst (pdf), waaronder de tarifering, moet PostNL goedkeuring hebben van de toezichthouder.
Nieuwe tarieven
Voor binnenlandse pakketten is het basistarief (tot 10 kilogram) vanaf vandaag 6,95 euro. Ook het verzenden van aangetekende pakketten en pakketten met verzekerservice is dus prijziger geworden. Pakketten naar het buitenland worden alleen duurder als deze aangetekend of met verzekerservice worden verzonden.
Ophaalpakket
PostNL introduceert medio september een nieuwe dienst voor particulieren en kleine webwinkeliers. Zij kunnen straks pakjes van het ene pakketpunt naar het andere verzenden. Ophaalpakket, zoals de service is voorlopig gedoopt, is een euro goedkoper dan verzending naar een huisadres.
Het ergste is dat postnl blijft gewoon zijn tarieven verhogen, maar wil niets weten van de indexering/inflatie correctie toepassen voor de ZZP `er die zich uit de naad werken voor het rond brengen van de pakketten met hun witte bestelautootjes of bestelusjes in het hele land. Rond uit schandalig.
20 eurocent...? Hoeveel guldencent is dat?
Bodecious: door jou gestelde vraag lijkt mij niet relevant. Want dit bedrijf is zowel de briefpost als de pakketpost divisie continu bezig aan het verhogen respectivelijk de postzegel prijs als de pakket tarieven zonder de ZZP`er die er dagelijks zorg dragen voor de verspreiding van de enorme hoeveelheid pakketten en brieven tegemoet te willen komen voor de toepassing van de normale jaarlijks inflatie correctie. Dat is niet meer dan van zelfsrprekend.
De jaarlijks inflatie correctie vindt in alle branchen plaats. Zelfs postnl past de correctie op zijn tarieven, maar de bedrijfjes die voor postnl het werk uitvoeren krijgen die correctie niet van postnl en het is ook niet bespreekbaar.
De brandstof en onderhoud kosten van de bestelwagen worden allemaal jaarlijks geindexeerd, daarvoor geen compensatie van postnl. Het is puur uitbuiting en verdienen op de rug van de zelfstandigen.
Bij the way 20 eurocent is veel geld, als je weet dat er duizenden pakketten worden dagelijks verzonden.
Een subco die zich uit de naad werkt die ken ik niet ik heb ze nog nooit met een zweetdruppel op het hoofd gezien dus laat mij niet lachen ze vergeten zeker dat ze de post ook wel in de maling nemen ik moet gewoon erg lachen
Beste Bianka,
Ik weet niet wie bij jou in de buurt komen en wat je ervaringen zijn met de subco`s, maar ik kan je verzekeren dat ik met mijn bijna 15 jaar ervaring als leiding gevend bij postnl, dat ik weet wat ik over schrijft. Nu als subco weet ik ook wat met de post die ik mee krijg op dezelfde bezorgd moet worden en de verkeerde gesoorteerde post worden conform procrdures afgehandeld. En hetzelfde geldt ook voor de pakket routen. Wat voor manier dan ook ik vind dat de klant duppe van moeten worden, die moet gewoon zijn post op tijd krijgen. Althans, als ik ook de post op tijd mee krijg, want dat is ook niet altijd het geval.
Als jij probeert mij belachelijk te maken, dan nodig je uit om dagje mee te gaan, zodat je ziet wat uren die krijg voor die route en wat de tarieven zijn.
Ik durf te zeggen dat je niet weet wat je over praat.