Retail is een fascinerende wereld, waarin mensen, merken, technologie en commercie bij elkaar komen. Consumenten brengen er volgens Tom Goodwin nog te weinig tijd door. De directeur van de Tomorrow Group maakte een overzicht van 8 retailmodellen voor de toekomst. Hij wijst ook op ‘dying trends’.
Goodwin onderscheidt vier retailtrends c.q. modellen die hun langste tijd erop hebben zitten:
- Dagdeals: het meest gebrekkige instrument dat er bestaat, gebaseerd op het geven van zoveel korting dat de minst gewenste klanten onder de kostprijs producten aanschaffen.
- Flash sales: een variant op de dagdeals, waarbij grootschalige inkopen worden gekoppeld aan een zweem van schaarste. Flash sales zijn populair gemaakt door onder andere Fab.com en Zulily, die het model inmiddels aan de kant hebben gezet
- Name your price: de belofte van dit model op internet is eigenlijk nooit ingelost
- Pop-up stores: ze komen en gaan nog steeds, maar die nieuwsfeitjes alleen lijken niet veel meer teweeg te brengen. En dit model is daar juist van afhankelijk.
Trends en modellen van de toekomst
1. Bespoke retail: voor en door de klant
Goodwin bespreekt de democratisering van creativiteit. Nieuwe productietechnieken maken het mogelijk om op efficiënte wijze kleine hoeveelheden te maken. Enkele voorbeelden:
- Het is heel waarschijnlijk dat we in de toekomst meer online retailers zullen zien zoals Bowanddrape.com, dat op maat gemaakte kleding produceert.
- Gepersonaliseerde cosmetica, verkocht op basis van het lokale klimaat, leeftijd, DNA en andere factoren zorgen voor een goed verkoopverhaal. Binnenkort waarschijnlijk te zien.
- Platforms als Etsy zorgen ervoor dat producten steeds nauwer aansluiten bij de wensen van individuele kopers. Het is een reactie op de megaproducenten als Ikea.
- 3D-printen zal groot worden
2. Omnichannel shopping
De grens tussen online en offline bestaat niet langer. We hebben bijvoorbeeld:
- Online shoppen in-store. De bestelling wordt vervolgens thuis bezorgd of op een andere locatie, zoals een treinstation
- Click & collect: online orders ophalen in de winkel
- Storefronts met scanbare productafbeeldingen in de fysieke ruimte, bijvoorbeeld metrostations, waarbij mobiele orders later worden bezorgd
- Mobiele apps die het mogelijk maken om te shoppen aan de hand van camerabeelden
- Digitale assistenten die u proberen te verleiden tot meer aankopen in-store.
3. Predictive retailing
Doordat mensen het routinematig toestaan om zich via Facebook aan te melden in een online shop, ziet Goodwin een trend ontstaan waarbij retailers aanbiedingen doen die precies aansluiten op de klantbehoeftes. Op basis van het weer, de tv-programma’s die iemand digitaal kijkt, status updates en likes kan worden voorspeld wat iemand wil hebben. Websites als Stylitics.com monitoren wat iemand koopt om vervolgens vergelijkbare suggesties te kunnen doen. Al deze data kunnen worden vermengd met huidige social shopping sites als Wajam en Fancy, die het mogelijk maken om vrienden als affiliatemarketeer tegemoet te treden en verkoopcommissie op te strijken.
4. De opkomst van de kleine retailer
De kleine retailer krijgt steeds meer kansen om invloedrijk te worden in de retailwereld. Het starten van een eigen e-commerce platform is bijna gratis en met nieuwe technologieën wordt het onder andere gemakkelijker om creditcardbetalingen toe te staan (via Square bijvoorbeeld, zie foto) en om producten op kleine schaal te produceren (3D-printen). Bovendien zijn steeds meer mensen verveeld door massaproductie en wordt de behoefte aan duurzame en origineel bewerkte producten steeds groter. Zie ook de groei van de Etsy’s van deze wereld.
5. Lokale flash sales
Op locatie gebaseerde mobiele marketing, vooral wanneer aangedreven door beacons, kan fysieke retailers meer macht geven om door middel van flash sale technieken producten aan de man te brengen. Unieke voordelen van fysieke retailers is dat zij makkelijker duurdere producten kunnen verkopen en dat ze kunnen profiteren van impulsaankopen. Het aantrekken van klanten op basis van deze aanbiedingen zou een interessante tactiek kunnen zijn.
6. Abonnementen op commodoties
Hoewel hij niet onverdeeld enthousiast is over abonnementsmodellen, denkt Goodwin dat een aantal producten zich enorm goed leent om periodiek te bezorgen. Bijvoorbeeld toiletpapier, melk, tandpasta en waspoeder. Subscription commerce kan momenteel onderverdeeld worden in het ‘surprise model’ (Birchbox en Five Four Clothing bijvoorbeeld) en het ‘boring but best model’ (biologisch en seizoensgebonden voedsel of een scheerpakket van de Dollar Shave Club). Door betere bezorgsystemen van supermarkten en slimme verbindingen met koelkasten, zullen die laatste op termijn waarschijnlijk ‘automatisch’ worden gevuld. Retailers kunnen hier op inspringen.
7. Productiedisruptie
Bedrijven als Warby Parker, de genoemde Dollar Shave Club en Tesla hebben bestaande markten weten wakker te schudden. De posities van luie concurrenten en monopolistische bedrijven zijn verstoord. We zullen nieuwe bedrijven zien die zich gestimuleerd voelen door dit succes.
8. Ultra-fast fashion
Zara veranderde de aard van fashion retailing door zijn aanbod een of twee keer per week te veranderen. Dit had als gevolg dat ook de grote modehuizen hun ouderwetse methode van twee seizoenscollecties in een jaar in de wilgen hingen. Merken als Prada en Louis Vuitton komen nu met vier tot zes collecties per jaar.
De toenemende productiemogelijkheden voor kleding op maat en de invloed van celebrities zullen leiden tot nieuwe websites, waarop klanten sterrenoutfits van de dag direct kunnen bestellen.
Tom Goodwinn is directeur van de Tomorrow Group. Hij beschreef bovengenoemde trends en modellen in een blog-posting.
Met Witteboorden.nl zijn wij ook ingesprongen op het fenomeen Subscription commerce; abonnementen met witte heren T-shirts. Abonnementen gericht op gemak voor de Nederlandse man. We merken dat er soms koudwatervrees is tav online abonnementen. Mannen moeten overtuigd zijn van het gemak, zonder dat je ergens 100 jaar aan vast zit. DIt komt mede door de ECI praktijken met die vervelende boeken abonnementen. Als men eenmaal doorheeft hoe handig het is, blijven ze. Gemak dient de man...