Twinkle | Digital Commerce

Schaeffer: ‘We hebben voor het eerst producten in ons dc hangen’

2017-05-27
180101
  • 2:04

Bol.com heeft vandaag zijn babywinkel uitgebreid met kleding voor baby’s en peuters. Het is de eerste keer dat de Ahold-dochter kleding verkoopt op zijn platform. Twinkle sprak met marketingdirecteur Michel Schaeffer over de nieuwe toevoeging.

Op jullie site lijkt het of jullie een kinderkledingwinkel hebben geopend. Breiden jullie het assortiment nog verder uit met kleding met grotere maten dan alleen die van baby’s en peuters?
‘We merkten dat onze babywinkel door ouders wordt ervaren als een handige plek om producten te kopen voor hun baby of peuter. De uitbreiding van de babywinkel met kleding is een logische stap voor ons, omdat we ouders op één plaats alles willen bieden wat zij nodig hebben. We kunnen misschien later nog verder uitbreiden met kinderkleding, maar dat kan ik nog niet vertellen.’

Ik bedoel eigenlijk ook of jullie plannen hebben voor de verkoop van mannen- en vrouwenkleding.
(lacht) ‘We hebben altijd veel plannen. Maar we bekijken bij elke introductie van een nieuwe categorie of we iets toe kunnen voegen aan de bestaande markt. Ik kan je wel vertellen dat dit niet de laatste introductie is.’

In kleding?
‘Nee in zijn algemeen. Over kleding specifiek kan ik nu niets zeggen.’

De twintigduizend kledingstukken die jullie nu te koop hebben staan, zijn die afkomstig van Plaza-partners of hebben jullie zelf ook ingekocht?
‘Ongeveer de helft van dit assortiment verkopen we vanuit onszelf. Daarvan ligt én hangt het grootste deel op voorraad bij Docdata. Voor de verzending en het retourneren van kleding hanteren we dezelfde regels als bij andere producten. Dat betekent vóór elf uur ’s avonds besteld, morgen in huis, alles boven de 20 euro wordt gratis thuisbezorgd en klanten kunnen kleding gratis binnen dertig dagen retour sturen. Ook is het mogelijk om kleding te retourneren bij de afhaalpunten in bijvoorbeeld Albert-Heijns. We willen het gewoon zo makkelijk mogelijk maken voor de klant, zeker als het om het terugbrengen van niet-passende kleding gaat.’

En de andere helft van de kleding komt van Plaza-partners?
‘Ja, dat klopt.’

Hoeveel zijn dat er nu in jullie nieuwe kledingcategorie?
‘We hebben nu al een samenwerking met een aantal partners die we van tevoren hebben benaderd voor de verkoop van baby- en peuterkleding. Onder andere Brandkids.nl hoort daarbij. Ik verwacht dat we de komende dagen nog tientallen, honderdtallen partners voor kleding erbij krijgen. Dat was in andere productcategorieën ook het geval. Lokale winkeliers kunnen via ons hun omzet vergroten en hun baby- en peuterkleding ook online verkopen, net als ondernemers die al een webshop hebben.’