Bijna de helft van de Nederlandse webshoppers heeft geen behoefte aan same day delivery, al zou het gratis zijn. Niet meer dan 15 procent wil ervoor betalen. Opvallend: onder jongeren is die bereidheid twee keer zo groot (30 procent).
Dat blijkt althans uit onderzoek van Kieskeurig.nl. ‘Nederlands grootste vergelijkingssite voor duurzame consumentengoederen’ peilde de mening van 4.631 bezoekers van zijn website en voegde daar kwalitatieve groepsdiscussies aan toe. De vergelijker presenteerde de resultaten vanmiddag op een kennisevent in Utrecht, georganiseerd in samenwerking met de UC Group.
Afgaande daarop moeten webwinkeliers die same day delivery overwegen beseffen dat lang niet alle webshoppers daar op zitten te wachten. Van de groep die wel meerwaarde ziet, wil het leeuwendeel niet voor de snelle service betalen:
Wie ervaring heeft met same day delivery (gratis of niet), zal eerder geneigd zijn om ervoor te betalen. Om het aantal ervaringsdeskundigen te stuwen, en daarmee de uiteindelijke betaalbereidheid, kan het volgens Kieskeurig.nl zinvol zijn om de service tijdelijk kosteloos aan te bieden.
Belangrijkste aspect van levering
Kieskeurig.nl stelde bezoekers van zijn website ook een aantal andere vragen over de levering van producten. Uit de antwoorden blijkt dat webshoppers de hoogte van de bezorgkosten gemiddeld belangrijker vinden dan de snelheid. Alleen de jongste groep gepeilde consumenten (18-24 jaar) vormt daarop een uitzondering. Jongeren hechten veel meer belang aan snelheid en ze zijn dus bovengemiddeld bereid om voor same day delivery te betalen. Waar zij weinig voorkeur hebben voor levering op afspraak, hebben ouderen dat des te meer, blijkt uit input op de vraag: ‘Wat vind je het belangrijkste bij de levering van een product?’
Over alle leeftijden heen zeggen twee op de drie webshoppers overigens niet te willen betalen voor tijdvaklevering, de rest is daar wel toe bereid, zij het niet al te veel:Bezorgen of afhalen?
Verder blijkt onder meer dat Nederlandse webshoppers een sterke voorkeur hebben voor bezorging aan huis.
Levering in de avond is bij de grootste groep webshoppers (38 procent) favoriet, al maakt het 27 procent weinig uit wanneer de pakketbezorger aanbelt.
Een potentiele markt van "maar" 54%. Dat is inderdaad totaal niet interessant voor alle webwinkels... Rare framing.