Twinkle | Digital Commerce

Kunnen merken innovatieve diensten tegenhouden?

2017-05-27
1173887
  • 2:34

Niet alle producten kunnen zomaar in huis worden gehaald door ze online te bestellen. De Loopjongens sprongen al in dit gaat, door onder andere Ikea-producten te bezorgen. Nu is er het nodige te doen om Ring & Bring, dat voedsel bezorgt van onder andere McDonald's. Mag dit eigenlijk wel?

Tekst: Charlotte Meindersma
 
De meeste van deze bezorgdiensten zijn tussenpersonen. Zij kopen namens een consument producten bij een winkel of (fastfood) restaurant. De bezorgdienst verkoopt het product niet zelf. Zij verkopen in principe alleen de service: ze kopen namens de consument de producten en bezorgen die volgens afspraak bij de consument. De Loopjongens hebben dit goed geregeld in hun algemene voorwaarden. Ring & Bring heeft dezelfde bedoeling, maar het heeft de algemene voorwaarden daar minder goed op aangepast.



McDonald’s wil bezorgdienst Ring & Bring verbieden
McDonald’s is echter om verschillende redenen niet zo blij met de bezorgdienst van Ring & Bring. Kan de keten het bezorgen ook werkelijk tegenhouden? Gedeeltelijk. Het bezorgen zelf kunnen ze niet verbieden. Net zoals ik er voor kan kiezen een vriend te sturen die het voor mij gaat halen, kan ik dat ook aan Ring & Bring vragen. McDonald’s heeft geleverd op het moment dat het is afgeleverd aan, in dit geval, Ring & Bring. Als webwinkelier mag u ook leveren aan een ‘door de consument aangewezen derde’. Deze derde is hier dus Ring & Bring.

Merkenrecht
Wat echter wel voor problemen zorgt bij Ring & Bring, is het merkenrecht. Het merkenrecht zorgt er namelijk voor dat anderen, zoals Ring & Bring, geen ongeoorloofd voordeel mogen trekken uit het gebruik van dat merk. Ring & Bring gebruikte de logo’s en namen van o.a. McDonald’s en Burger King om daarmee duidelijk te maken dat het van die ketens eten konden bezorgen. Bovendien had de bezorgdienst de menu’s, waarvan sommige producten ook als merk geregistreerd zijn, overgenomen op de website, om zo het bestellen makkelijker te maken. Maar juist door deze namen en logo’s trok Ring & Bring klanten naar zich toe. Bovendien kon daardoor de indruk ontstaan dat sprake is van een samenwerking tussen McDonald’s en Ring & Bring. Dit kan afbreuk doen aan het merk McDonald’s, waar de wet merkhouders ook tegen beschermt. Daarnaast leverde de handelswijze Ring & Bring ongerechtvaardigd voordeel op. Het is dan ook terecht dat Ring & Bring de namen en logo’s gewijzigd heeft.

Wat wel mag
Mag er dan helemaal geen gebruik gemaakt worden van andere merknamen? Jawel, maar op een subtielere manier. De Loopjongens pakken dit bijvoorbeeld veel slimmer aan. Je ziet op hun site geen logo van Ikea. Ze geven aan dat zij een koeriersdienst zijn en dat ze namens jou bij Ikea of andere winkels producten kunnen verzamelen en bezorgen. Ze hebben de catalogus ook niet zelf online staan; de consument moet juist zelf artikelnummers ingeven of een boodschappenlijstje van Ikea uploaden.

Ring & Bring had er ook voor kunnen kiezen de eigen dienstverlening te benadrukken, logo's en menukaarten te verwijderen, en aan te geven dat zijn koeriers desgewenst ook naar McDonald’s rijden.
 
Charlotte Meindersma is jurist voor de creatieve sector en ondernemers. Ze is eigenaar van Charlotte’s Law & Fine Prints.