Twinkle | Digital Commerce

Home24 van start in België

2017-05-27
180101
  • 2:01

Home24 is in België online gegaan. De Duitse pure player is al sinds 2012 in ons land aanwezig, maar wil nu ook de Belgische woonmarkt veroveren. Het bedrijf ontving de laatste tijd veel klachten van Nederlandse klanten, omdat het laat of helemaal niet zou reageren via zijn contactkanalen.

Home24 kondigt de livegang bij onze zuiderburen aan op zijn Belgische Facebook-pagina. ‘Shop vanaf nu 24/7 de mooiste meubels en woonnaccessoires comfortabel vanuit huis’, staat zowel in het Nederlands als Frans geschreven. Ook Home24.be is tweetalig.

Belgen klaar voor online meubels
Met de komst van Home24 zullen Belgen meer meubels online gaan kopen, verwacht Vincent van Beekhoff van de Belgische webshop Furnlab. Tegen RetailDetail zegt hij: ‘De consument is klaar om online meubels te kopen. Stoelen, tafels en fauteuils zijn voor velen geen grote stap meer. Over het aankopen van driezitsbanken zal nog wel wat tijd gaan.’

Klachtenregen
Home24, in ons land al ruim twee jaar aanwezig, ontvangt de laatste tijd opvallend veel klachten van Nederlandse consumenten. In de maand juli waren er bijvoorbeeld 47 klachten over de woonsite op Klacht.nl. Ter vergelijking; andere grote online pure players in ons land, waaronder Bol.com (5 klachten), Coolblue (0 klachten) en Zalando (1 klacht), ontvingen in diezelfde periode veel minder negatieve reacties. Veel van de klachten gingen over de slechte bereikbaarheid van Home24 en de levering van beschadigde artikelen.

'Onverwachte groei'
Twinkle ontving daarnaast berichten over een slecht Nederlands schrijvende klantenservice via @Home24_nl op Twitter. Deze tweets lijken nu te zijn verwijderd. Op Facebook meldt Home24 dat het bezig is zijn service uit te breiden: ‘Onze Nederlandse markt is in de laatste weken onverwacht erg gegroeid en onze klantenservice is daar op dit moment helaas niet op berekend. Wij werken er hard aan om de situatie zo goed en snel mogelijk op te lossen. We zijn op dit moment druk bezig met nieuwe medewerkers aannemen en de klantenservice te optimaliseren. We vragen jullie om jullie geduld en begrip. Uiteraard zijn wij onze klanten niet vergeten en zullen we zo snel mogelijk iedere klacht proberen af te handelen.’

Verlies gehalveerd, helft meer omzet
Home24 boekte afgelopen jaar een verlies van dik 40 miljoen euro, versus ruim het dubbele in 2012. Een recent cijferrapport van aandeelhouder Kinnevik leert verder dat de omzet vorig jaar met de helft is gegroeid, tot een kleine 93 miljoen euro:

Home24.com
Behalve in Duitsland, Nederland en België is Home24 actief in Frankrijk en Oostenrijk. De opening van een overkoelende internationale .com-shop is volgens het bedrijf aanstaande.