Twinkle | Digital Commerce

Chinese reus Jd.com verdubbelt handelsvolume

2017-09-14
180101
  • [nieuws]
  • 1:09

Jd.com, na Alibaba het grootste e-commerce bedrijf van China, faciliteerde afgelopen kwartaal voor ruim 10 miljard dollar aan handel. Dat is ruim twee keer zoveel als het handelsvolume in het tweede kwartaal van vorig jaar.

Het handelsvolume van JD, uitgedrukt in GMV (Gross Merchandise Volume) nam in een jaar tijd met 107 procent toe tot 10,2 miljard dollar. In drie maanden tijd werden 163,7 miljoen orders geplaatst, waarvan bijna een kwart (24 procent) op mobiele apparaten. De eigen netto omzet van JD, dat ook als marktplaats voor andere verkopers fungeert, groeide met 64 procent, tot 4,6 miljard dollar. Het bedrijf noteerde een klein operationeel verlies van 1,9 miljoen dollar.

Aandeel
JD tekende in het eerste kwartaal van dit jaar voor bijna een kwart van de Chinese online consumentenbestedingen. Het aandeel van Alibaba’s Tmall, waarop veel grote internationale merken verkopen, was ruim twee keer zo groot:


Bron: Techinasia.com

Naar de beurs
JD haalde afgelopen mei een kleine twee miljard dollar op met een beursgang in de Verenigde Staten, waar het bedrijf genoteerd staat aan de Nasdaq. De Amerikaanse beursgang van de grotere Chinese concurrent Alibaba wordt binnenkort verwacht. Naar verluidt wacht Zalando af hoe enthousiast die door beleggers wordt ontvangen, voordat de Duitse pure player zelf de stap naar de beurs waagt.