Nog geen maand na de overname van The Feedback Company dient zich een nieuwe acquisitie aan op het review-front. DTG heeft de KV Media Groep overgenomen. Dat is het bedrijf achter Klantenvertellen.nl en KiyOh, waar de Thuiswinkel Waarborg Reviews op leunen.
DTG helpt ondernemers met het zichtbaar maken van hun bedrijf, onder andere via Detelefoongids.nl. Topman Erik Hoekstra noemt ‘een online reputatie tool een waardevolle aanvulling’ op het huidige productportfolio. ‘Wij willen de komende jaren een breed aanbod van online marketingproducten voor het mkb opbouwen', zegt hij in een persverklaring. 'De overname van de KV Media Groep is daarvoor een belangrijke stap.’
DTG gaat de KV Media Groep helpen om ‘als zelfstandig bedrijf’ harder te kunnen groeien. Daarnaast zullen verschillende diensten van de overnameprooi worden geïntegreerd in de bestaande services van DTG. Een overnamesom wordt niet gecommuniceerd.
KiyOh en Klantenvertellen.nl
KiyOh was in 2009 naar eigen zeggen de eerste review-verzamelaar van Nederlandse bodem. Thuiswinkel.org sloot een overeenkomst met het bedrijf om begin dit jaar zijn Thuiswinkel Waarborg Reviews te kunnen introduceren. In totaal wordt KiyOh nu door zesduizend webwinkels gebruikt, in binnen en buitenland. Klantenvertellen.nl verzamelde naar eigen zeggen 1.153.256 beoordelingen over en voor 12.374 verschillende bedrijven.
Voradius
De nieuwe eigenaar van de twee platforms, DTG, sloot begin deze zomer een samenwerking met productzoekmachine Voradius. Consumenten kunnen via Detelefoongids.nl het assortiment van bij Voradius aangesloten winkels verkennen. De winkels worden ook zichtbaar op partnersites van DTG.
The Feedback Company
De overname van de KV Media Groep volgt op die van The Feedback Company, eind vorige maand. Die review-verzamelaar werd ingelijfd door Axivate Capital, onder andere eigenaar van Neckermann.com en de Fifth Floor Fashion Group.
Een nadeel van KiyOh.nl tegenover een Ekomi.nl is dat de reviews pas na plaatsing (eventueel) kunnen worden gecontroleerd op echtheid. Dit in tegenstelling tot Ekomi waar alleen echte consumenten c.q. kopers van de webshop een mail krijgen om een review te schrijven. Soms zitten er namelijk reviews bij webshops tussen waar ik mijn twijfels over heb, maar dat kan natuurlijk ook pure achterdocht zijn! ;)
Gefeliciteerd Lasse met de overname, goeie zet!
Overnames zal waarschijnlijk wel moeten vanwege de kosten en tegenvallende resultaten. De webwinkels worden met hoge maandkosten opgezadeld en je mag blij zijn als je 10 procent reacties krijgt.
Zijn er eigenlijk onafhankelijke onderzoeken gewweest die weergeven wat de kosten baten verhouding tussen wel of geen gebruik maken van klantenervaringen is?.
Door wij is de feedbackcompany overgenomen?
@2shop: door Axivate Capital, dat staat ook in het artikel. Recent onafhankelijk onderzoek naar de kosten en baten van reviews ken ik niet. Revoo becijferde ooit dat ook negatieve reviews van positieve waarde kunnen zijn.