Over de aanstaande Alibaba-beursgang is al veel geschreven. Tijdens mijn tweede reis door China breng ik a.s. maandag een bezoek aan de Alibaba-campus in Hangzhou, waar ik een poging ga wagen om Jack Ma te strikken voor de Global E-commerce Summit op 16-18 juni in Barcelona. Onder het motto: je weet het maar nooit. Op de 6e Summit zijn we overigens al verzekerd van de komst van John Spelich, de Group Vice-President voor International E-commerce Business Development van Alibaba.
Gisteren mocht ik de Inaugural Cross-Border E-Commerce (Import) Conferentie in Shanghai openen. Op deze conferentie staan vragen centraal als: op welke wijze kunnen niet-Chinese webwinkels zaken doen in China, wat zijn de mogelijkheden om mee te doen in de snelgroeiende Chinese e-commerce markt en hoe pak je dat dan vervolgens aan? Daarover in volgende China-blogs meer.
Maar terug naar de beursgang van Chinese e-merchants. Alibaba is niet het enige bedrijf dat haar vleugels de komende jaren zal uitslaan. Vorige week, op 16 mei jl., ging de grootste online cosmetica e-retailer Jumei al naar de New York Stock Exchange, waar het $245 miljoen ophaalde. Het in Beijing gevestigde Jumei is de 11e Chinese e-retailer in China. Cosmetica is de 3e grootste e-commerce markt van China, volgens het Chinese E-commerce Research Center. Jumei’s belangrijkste concurrenten zijn Taobao.com, T-Mall, Amazon China en JD.com. Jumei is de 4e Chinese e-retailer die zich op de Amerikaanse beurs heeft geregistreerd.
Daar kwam vandaag een 5e beursgang bij van JD.com, de nummer 1 in de Internet Retailer China 500. Alibaba’s grootste concurrent haalde gisteren $ 1,78 miljard op aan de Nasdaq. Anders dan Alibaba verkoopt JD.com zelf producten aan consumenten. Daarnaast laat JD.com ook andere retailers toe om producten via JD.com te verkopen. JD.com is daarmee de grootste Chinese B2C e-trailer van China. JD.com werd in 2004 opgericht door Richard Qiangdong als een kleine computer re-seller. Vorig jaar bracht ik een bezoek aan JD.com in Beijing, zie ook mijn reisverslag van mijn eerste bezoek aan China.
Aanstaande maandag staat een bezoek aan Alibaba in Hangzhou op de agenda. Alibaba’s marktplaatsen Taobao.com en Tmall.com, samen goed voor $ 248 miljard, zijn weliswaar veel groter dan JD.com, maar verkopen zoals gezegd zelf niet rechtstreeks aan consumenten. Om die concurrentie aan te kunnen opende JD.com in 2010 haar eigen marktplaats – vergelijkbaar met bol.com’s en Wehkamp’s strategie. Eind 2013 verkochten zo’n 23.500 merchants producten via de JD.com marktplaats. JD.com heeft net als andere grote online retailers haar eigen distributienetwerk opgezet. Vorig jaar mocht ik het indrukwekkende business center bezoeken, waar op grote schermen live de bewegingen en verplaatsingen van individuele bezorgers in grote steden te volgen waren!
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Chinese e-commerce giganten Jumei en JD.com halen geld op
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.