Twinkle | Digital Commerce

Nestlé’s producten in eigen shop goedkoper dan bij retailpartners

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:19

Nestlé gaat in Zwitserland online de concurrentie aan met zijn retailpartners door artikelen in de eigen webshop goedkoper aan te bieden. Supermarktbedrijven als Coop en LeShop, die Nestlé-producten verkopen, zijn niet blij met deze verandering.

Nestlé biedt een aantal producten van zijn merken Smarties, KitKat, Maggi en Nesquick in zijn Zwitserse webshop goedkoper aan dan zijn retailparrtners doen. Dat meldt de Zwitserse krant Aargauer Zeitung. De retailers voelen zich lichtelijk gepasseerd, omdat bijvoorbeeld Coop en en Migros-dochter LeShop ook reclame maken voor de merken van Nestlé.

Weekend gesloten
Migros zegt dat ‘iedere aanbieder vrij is zelf zijn verkoopprijs te bepalen'. De ceo van dochterbedrijf LeShop vertelt aan de Zwitserse krant in gesprek te zijn met Nestlé: ‘Daardoor zijn er wel wat veranderingen doorgevoerd.’ Hij benadrukt dat LeShop als voordeel heeft dat mensen daar wel hun volledige weekboodschappen kunnen doen online, terwijl dat bij Nestlé praktisch niet mogelijk is.

Online food verkoop 'tricky business'
Nestlé opende in september 2011 zijn eerste Nestlé Marktplatz in Duitsland waarop toentertijd 72 verschillende merken te koop waren. Negen maanden later vertelde het hoofd consumentenzaken bij Nestlé in Duitsland, Alexander Decker, op de Global E-commerce Summit in Barcelona dat e-commerce in foodtricky business’ is. ‘Er wordt minder besteld dan verwacht, de gemiddelde orderwaarde is wel boven verwachting’, zei hij destijds. Om de supermarkten en andere wederverkopers niet al te zeer voor het hoofd te stoten, besloot Nestlé maar ongeveer een derde van zijn productassortiment online aan te bieden.