De Britse elektronicaketen Maplin wisselt van eigenaar. Om het bedrijf klaar te maken voor verkoop werd Michel Lieffering aangesteld. Hij haalde een andere Nederlander, Gino Goossens, in huis om de omnichannel-strategie te helpen vormgeven.
Lieffering deed in het verleden ervaring op met verandertrajecten bij onder andere Wehkamp.nl en Conrad, waar hij samenwerkte met Goossens. Eigenaar Montagu vroeg Lieffering afgelopen oktober om aan de slag te gaan voor Maplin. Hij moest het bedrijf gereed maken voor verkoop. In die missie is hij geslaagd, laat hij niet zonder trots weten aan Twinkle: Rutland Partners, net als Montagu een club van private investeerders, neemt Maplin voor 85 miljoen Britse pond over.
Niet vanzelf
Het als postorderaar begonnen Maplin verkoopt al sinds 1997 online, maar volgens Lieffering was er veel verbetering te boeken. ‘Ze hadden voor mijn komst een state of the art platform van Hybris gekocht en allerlei tools aangeschaft. Ze dachten dat het daarmee wel vanzelf zou gaan allemaal, maar zo werkt het niet. Je kunt bij wijze van spreken wel een Ferrari kopen, maar dat wil niet zeggen dat je ook direct de Formule 1 wint.’
Apps en iBeacons
Lieffering stelde de Fransman Michel Koch, ook een bekende uit zijn Conrad-tijd, aan als directeur e-commerce. Goossens werd aangetrokken als 'Director Omni-Channel Strategy & Innovations' bij Maplin. Hij hield en houdt zich onder andere bezig met de ontwikkeling van mobiele apps en de inzet van iBeacons, daarbij geholpen door de E-sites Group uit Breda. Met Paul van Essen, directeur inkoop, kwam nog een andere Nederlander aan boord.
Omnichannel
Volgens Lieffering hebben vooral de investeringen in omnichannel ertoe geleid dat investeerders toekomst zien in Maplin en zijn 215 winkels. ‘Het aandeel van online op de omzet in 2013 (ruim 200 miljoen pond, red.) was slechts 6 procent. Heel weinig voor de Britse markt, waar e-commerce volwassener is dan hier in Nederland. Door click & collect te introduceren is dat aandeel al behoorlijk toegenomen, hoewel het nog niet op 10 procent ligt. Belangrijker is dat ook de winkelomzet is gestegen, onder andere ook door realtime inzicht te bieden in winkelvoorraden online.’
Klus geklaard
Nu Liefferings klus geklaard is, zoekt hij een nieuwe uitdaging. Goossens, Koch en Van Essen blijven verbonden aan Maplin.
Vreemd verhaal of slechte journalistiek.
In juny 2013 wilde men bij Maplin nog naar 250 shops per eind 2013 uitlopend naar 300 per 2015. Click and collect deed men in 2013 ook al, uitgerolt door CEO John Lovering dat de organiatie sinds 2011 aan het klaarstomen was voor omnichannel en een verkoop. In maart 2014 is het bedrijf opnieuw in de verkoop gezet voor een bedrag van £200m nadat een IPO niet mogelijk bleek.
Lieferink was er toen al een half jaar en heeft dus flink afgeschreven. In het oorspronkelijk bericht vindt ik niets over de Nederlandse inbreng en de waarde die ze in zou'n korte tijd toegevoegd zouden hebben, zeker niet 3 maanden later de daadwerkelijke verkoopprijs £85m ver onder de verwachte verkoopprijs van maar maart 2014 ligt. Zeker als je zou weten dat het bedrijf in 2004 is aangekocht door Montagu van Graphite Capital voor £244m er er dus, naast de miljoenen investingen, waaronder £40 miljoen in omnichannel strategy door CEO John Cleland in 2012 en jarenlange miljoenen verliezen, £159 verlies voor Montagu Private Equity.
Die trekken zeer alleen de champagne open als ze veel meer weten dan in dit stuk staat geschreven. Het komen en gaan van mensen als Oliver Meakin, John Lovering, John Cleland, Ryan Thomas, Mike Lucas was natuurlijk al een teken aan de wand.