Twinkle | Digital Commerce

Vervoerders sluiten pact over pakketkasten in Duitsland

2017-05-27
180101
  • 1:52

GLS, DPD, Hermes en UPS hebben de handen ineen geslagen om pakketkasten te introduceren in Duitsland. Ze maken een vuist tegen Deutsche Post DHL, dat webshoppers al de mogelijkheid biedt ‘Paketkasten’ bij hun huis te plaatsen.

Die Welt bericht over de gezamenlijke plannen van de vervoerders. Volgens de krant moeten ze nog dit jaar in de praktijk worden gebracht.

Open netwerk
Waar Deutsche Post DHL zijn kasten (foto) gesloten houdt voor andere partijen, gaan de vier grootste concurrenten allemaal pakjes droppen in en retouren oppikken uit de kasten; met een open netwerk proberen GLS, DPD, Hermes en UPS de marktleider samen in het defensief te drukken. Door het pact verdwijnen eventuele pakketkastplannen van Amazon, veruit de grootste online verkoper van Duitsland, allicht ook naar de ijskast.

Nieuwe onderneming
Om de ingewikkelde en privacygevoelige klantdatastromen goed te verwerken zouden de vier betrokken partijen een nieuwe onderneming willen oprichten. Ook andere pakketvervoerders krijgen volgens Die Welt toegang tot het netwerk, om de mededingingsautoriteiten niet voor het hoofd te stoten. Deutsche Post DHL heeft al aan de krant laten weten dat het zijn pakketkasten niet zal openen voor derde partijen.

Alternatieve ontvangst
Het voormalige staatsbedrijf kondigde eind vorig jaar een landelijke pilot met de pakketkasten aan, na een kleinschalig experiment in Bonn. De kasten bieden webshoppers de mogelijkheid om producten afgeleverd te krijgen die niet door de brievenbus kunnen, ook als de kopers niet thuis zijn. De kasten zijn te openen met unieke codes. De marktleider investeerde de afgelopen jaren al in een andere vorm van orderontvangst, door zo’n drieduizend Packstations te plaatsen voor click & collect.

Mondiaal marktleider
Deutsche Post DHL heeft de ambitie wereldwijd marktleider te worden in e-commerce logistiek. Het concern wil harder groeien dan de concurrenten in zijn bestaande markten en nieuwe markten betreden. Zo moet een geavanceerd mondiaal pakjesnetwerk ontstaan.

DHL Parcel
De activiteiten van Deutsche Post DHL voor de Nederlandse e-commerce markt worden gebundeld onder de naam DHL Parcel; het merk SelektVracht verdwijnt. In de loop van dit jaar zal DHL Parcel de eerste 25 pakketautomaten in ons land plaatsen. Er liggen ook plannen voor de introductie van pakketkasten voor Nederlandse shoppers, liet het bedrijf eerder weten aan Twinkle. Logixbox en LockBox bieden hier al ‘brievenbussen voor pakketten’ aan.